04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
08. Teamgericht kunnen werken
09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
C02 Opvoeder.
C03 Inhoudelijk expert.
C05 Innovator-onderzoeker.
C07 Lid van schoolteam.
C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als opvoeder
creëert de student een rijke leeromgeving die het taalleren van leerlingen bevordert.
Als inhoudelijk expert en onderzoeker en begeleider van leerprocessen
Verdiept de student kennis in verband met aspecten taalvariatie en literatuur (soms op zelfstandige basis)
Verruimt de student de leeservaring en kan hij een overkoepelende kijk op de Nederlandse vakdidactiek formuleren.
Als innovator
Exploreert de student thema's (literair en taalkundig) en toont hij een ingesteldheid van levenslang leren.
Als cultuurparticipant
Volgt de student de actualiteit i.v.m. de Nederlandse taal en cultuur op en integreert ze in lesplannen.
Als lid van de onderwijsgemeenschap
Kan de student informatie vinden over taalonderwijs en volgt hij de onderwijsactualteit van het vak Nederlands op.