Hydrauliek toepassingen (2009-2010)

- multikleppen;
- proportieel- en sevohydrauliek;
- opslag en conditionering van hydraulische vloeistoffen;
- montage, in dienst stellen en onderhoud van pompen, motoren, cilinders, ventielen, kleppen, accumulatoren, filters;
- storingzoeken;
- berekenen van hydraulische installaties;
- schakelschema's lezen;
- schakelschema's opstellen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
PB01:
De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie.
PB02:
De student wijst correct naar de gebruikte informatie.
PB07:
De student onderneemt activiteiten die de ontwikkeling van die competentie stimuleren (bv. zelfstudie, overleg met medestudenten).

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
De student kiest een specifieke oplossing en kan deze keuze verantwoorden.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
  • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
  • BC3 Plannen tekenen ter voorbereiding van het ontwerp.
  • BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
  • BC5 Samen met anderen een product/systeem/dienst uitwerken tot een geheel dat samengesteld kan worden uit beschikbare deelproducten/ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van beschikbare deelproducten/kennis.
  • BC7 Rekening houdend met het budget, de termijnen en het wettelijke kader de productie efficiënt organiseren.
  • BC11 Aantonen dat het geleverde product/systeem/dienst voldoet aan de specificaties.
  • BC12 Een gecompliceerd systeem in bedrijf stellen.
  • BC13 Het onderhoud plannen/ organiseren.
  • BC14 Een installatie/systeem onderhouden.
  • BC17 Technische ondersteuning verlenen.
Toelichting:

Technische informatie rond materialen en werktuigen verzamelen en interpreteren (wat is in handel verkrijgbaar). Normen raadplegen.
Materiaalkeuzes maken op basis van specificaties en haalbaarheid. 
Functionele en technische specificaties omzetten in een tekening. 
Ontwerp maken op basis van de eisen. Pneumatische / hydraulische schema's ontwerpen.
Technische dossiers samenstellen (bestek, stuklijst,… 
Pompprincipes, - curven toepassen en gebruiken. 
Technische richtlijnen analyseren.
Technische richtlijnen toepassen. 
Het uitwerken van preventieve onderhoudsschema's. 
Predictieve, preventieve en curatieve onderhoudsactiviteiten optimaliseren op basis van analyses.
Technisch advies verlenen.

- De student kan de gebruikte hydrauliekvaktermen correct en ondubbelzinnig verklaren.
- De student kan de werking en symboliek van multikleppen omschrijven.
- De student kan de werking en symboliek van progressieve stuurschuiven omschrijven.
- De student kan de conditionering en opslag van hydraulische vloeistoffen omschrijven.
- De student kan de montage, in dienst stellen en onderhoud van pompen, motoren, cilinders, ventielen, kleppen, accumulatoren en filters omschrijven.
- De student kent de procedure van het storingzoeken en kan het toepassen.
- De student kan hydrauliek schema's lezen en opstellen.
- De student kan hydrauliek installaties berekenen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op WWW
  • Andere: industriële schema's

B. Verplichte leermiddelen

Doucet Jan, 2005, cursus hydrauliek. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel,

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

OA:
05210457
Code:
05210457
Vakcoördinator:
 
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands