Bekende en minder bekende voedingsmiddelen worden tijdens deze lessen bereid aan de hand van verschillende bereidingstechnieken. Bereidingen uit de klassieke gastronomie, vreemde keukens en alternatieve voedingswijzen komen aan bod. Maaltijden worden individeel of in groep voorbereid, bereid, geproefd en beoordeeld. Tijdens de bereiding besteden we aandacht aan nutritionele, organisatorische en hygiënische aspecten. Receptenleer en keukentechnologie worden geïntegreerd, alsook de wetenschappelijke achtergrond van wat er zich tijdens de bereidingsprocessen afspeelt . We leren recepturen beoordelen en aanpassen aan een smakelijke, evenwichtige en gezonde voeding.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
- Studenten ontwikkelen praktische vaardigheden in de voedselbereiding met aandacht voor een goede organisatie, hygiëne, veiligheid en behoud van voedingswaarde.
- Studenten kunnen processen verklaren die ontstaan tijdens de voedselbereiding.
- Studenten krijgen inzicht in een goede menusamenstelling rekening houdend met gangbare portiegroottes en onderlinge verhoudingen.
- Studenten kunnen het eigen bereidingsproces en product evalueren en bijsturen.
- Studenten leren werken met minder bekende en alternatieve voedingsmiddelen.
- Studenten leren recepten beooordelen naar bruikbaarheid
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- Boeckx H., Hapers M., Huysmans V. Praktijk voedselbereiding deel I. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar voedings- en dieetkunde, KHKempen, Geel.
- Boeckx H., Hapers M., Huysmans V. Praktijk voedselbereiding deel II. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar voedings- en dieetkunde, KHKempen, Geel.
- Boeckx H., Hapers M., Huysmans V. Keukentechnologie. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar voedings- en dieetkunde, KHKempen, Geel.
- Van Blommenstein I., an Eijndhoven A., van Mil J., Zwart F.(2001), Kook Ook, het nieuwe kookboek met productinformatie, alle basistechnieken en meer dan 500 recepten, Wormer, Inmerc bv in samenwerking met het Nederlands Zuivelbureau.
C. Aanbevolen leermiddelen
Van Eden J.G., Visser A.S., Visser T.F., van de Zedde A (2007),
Receptenleer - Bereidingstechnieken en -processen, HB Uitgevers, Baarn
A. Types
- groepswerk
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- open boek
- Andere: verslagen, groepswerk, theoretische test
- permanente evaluatie
- praktische proef
- individuele taak
B. Omschrijving
Tijdens het academiejaar is er een permanente beoordeling van het praktische werk, van individuele - / groepsopdrachten en wordt de theoretische kennis getest. Dit wordt verder toegelicht in de cursus en tijdens de eerste les.
Het schriftelijk examen bestaat uit drie delen : gesloten boek , open boek en praktische proef
- Het gesloten boek examen omvat kennisvragen ivm. de cursus keukentechnologie en inzichtsvragen omtrent de verwerkingsopdrachten van de cursus praktijk voedselbereiding en keukentechnologie.
- Het open boek examen zijn inzichtsvragen omtrent het cursusdeel 'Eigenschappen van voedingsstoffen'.
- In de praktische proef toetsen we de vaardigheid met keukenapparatuur.