Infectie en reactieve veranderingen, abnormaliteiten van rode bloedcellen, leukemie, lymfomen en myelomen, myelofibrose en myelodysplasie, pathologie van hemostase en trombose, automatisering in de hematologie, praktische procedures.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De BLter kan doordacht wetenschappelijke informatie en kennis aanwenden om een kwalitatief hoogstaande functionaliteit te garanderen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
- Hoffbrand A. & Pettit J.E. (1994). Color Atlas of Clinical Hematology. Mosby-Wolfe.
- Turgeon M.L. (2005) Clinical Hematology, Theory and Procedures. Lippincott Williams & Wilkins.
- Howard M.T. and Hamilton P.J. Haematology, An illustrated colour text. Churchill Livingstone.
A. Types
B. Omschrijving
Tijdens het hoorcollege wordt dieper ingegaan op de verschillende hematologische aandoeningen. Aan de hand van case studies integreren de studenten de kennis van normale en abnormale bloedwaarden, uitstrijkjes en symptomen van de voornaamste hematologische aandoeningen.
A. Types
B. Omschrijving
Mondeling examen met mogelijkheid tot schriftelijke voorbereiding. De student ontvangt een drietal case-studies met de hematologische resultaten van een patiënt. Hierbij worden een aantal vragen gesteld die schriftelijk kunnen voorbereid worden, bijvoorbeeld over toegepaste meettechnieken, celkleuringstechnieken, differentiaaldiagnose, ...
Tijdens de contacturen krijgen de studenten de gelegenheid tot het stellen van vragen en is er de mogelijkheid om informatie of hulp te vragen. Indien nodig kan er een afspraak gemaakt worden.