Leergroep personeelswerker (2009-2010)

De leergroep Personeelswerker is het “kloppend hart” van de major in het derde jaar. In de leergroep streven we een integratie na van het methodisch en verantwoord handelen, denkkracht en ontwikkelingsgerichtheid.

“Methodisch” verwijst naar het aanreiken van voornamelijk gespreksmethodieken verbonden  met heldere beroepssituaties van de personeelswerker. We trainen rond een viertal individuele gesprekssituaties in relatie tot  werkzoekenden, interne en externe sollicitanten, medewerkers, leidinggevenden, vakbondsvertegenwoordiging, management en directie. We behandelen met name het “functieanalysegesprek” (opstellen van een competentieprofiel als voorbereiding op selectie), “het gedragsgerichte interview”, “het coachingsgesprek” en “het slechtnieuwsgesprek”.

 

Met “verantwoord handelen”  bedoelen we het ontwikkelen van een ethische reflex bij de realiteit van mensen in een arbeidscontext (diversiteit, sociale rechtvaardigheid, …).

 

“Denkkracht” is gericht op het ontwikkelen van analyse, kritische ingesteldheid en synthetisch vermogen ten aanzien van theoretische kaders en praktijken verbonden aan het personeelswerk en actuele HRM-thema’s. We zullen in de leergroep teruggrijpen op kennis en ervaring uit de major van het tweede jaar. We zullen dit verdiepen en aanvullen op basis van vakliteratuur en actuele artikels uit binnen en buitenland.

 

Met “Ontwikkelingsgerichtheid” bedoelen we de inzet van de personeelswerker om aan zijn eigen professionele groei te werken in relatie tot en met de hulp van anderen. De majorgroep is de plek bij uitstek om via ervaringsgericht leren en feedback van anderen te groeien en een zicht te verwerven op de dynamiek die zich afspeelt in groepen en teams

We zullen dit doorheen de ganse leegroep meenemen, maar komt expliciet op de voorgrond tijdens onze ervaringsgerichte week in Lustin (Ardennen - week van 26 tot en met 30 oktober).    Het accent ligt aanvankelijk op de persoonlijke ervaring en de eigen positie in een groep met al zijn consequenties. Na deze trainingsweek werken we verder met al de persoonlijke en groepservaringen en plaatsen we daar een aantal modellen en reflecties vanuit de groepsdynamica naast.   De personeelwerker zal vanuit zijn beroepsrol namelijk voortdurend alert moeten zijn op processen die zich afspelen tussen mensen, in teams en binnen grotere organisatieverbanden. Hij moet in staat zijn om begrippen vanuit de groepsdynamica en eigen ervaringen te herkennen, inzichtelijk te maken voor anderen in de organisatie, en er een hanteerbaar advies rond te formuleren.

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
C1: zich binnen functionele relaties authentiek kunnen verbinden met mensen en groepen (groepsdynamica en ontwikkelen van een leergroep) - actief en bewust kunnen omgaan met intermenselijke processen - kunnen omgaan met verschillen tussen mensen en subculturen - helder en open kunnen communiceren met anderen - zelf ruimte durven en kunnen innemen en geven aan anderen - anderen in beweging krijgen en zich laten bewegen door anderen C2: interacties tussen mensen in hun context kunnen beschrijven en analyseren vanuit een generalistisch perspectief (observeren, beschrijven en analyseren van groepsdynamische processen) - beschrijft en analyseert sociale situaties intergraal - rapporteert zo dat hij de informatie voor alle betrokkenen verstaanbaar, acceptabel en betekenisvol kan maken. C3: agogisch leren handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten (competentiemanagement, selectietechnieken, functionerings-en evaluatiegesprekken, coachend begeleiden, advies en slecht-nieuwsgesprek) - methodisch kunnen handelen en elke stap kritisch kunnen verantwoorden - kwaliteit van eigen methodisch handelen doelbewust ontwikkelen - methodisch verantwoord kunnen werken aan de ontwikkeling van mensen en organisaties C6: in een team kunnen werken en er zich functioneel kunnen bewegen - groepsdynamische processen kunnen analyseren, begrijpen en constructief kunnen bespreken - engageert zich tot een actieve deelname aan de bestaansniveaus van het team (taak, relaties, procedure, ...) C7: werken aan een verdere professionalisering binnen een perspectief van levenslang leren - kritisch reflecteren over het eigen functioneren en constructief werken met feedback - bouwt een persoonlijk ontwikkelingsplan op, volgt het op en stuurt het bij op basis van feedback uit de leergroep

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Major PW tweede jaar of basiskennis personeelswerk. Relevante ervaring in het personeelswerk.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

1.Remmerswaal,J.Begeleiden van groepen, groepsdynamica in praktijk,Bohn Stafleu Van Loghum, 2005 2.Van Beirendonck, L. Het selectie-interview. Lannoo Campus, 2009. 3. Van Bouchaute, K. Functioneringsgesprekken, Geel, KHK, 2005 4. Kluytmans, F. Leerboek Personeelsmanagement. Noordhoff Uitgevers, 2009. 

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • oefenpracticum
  • labo en werkcollege
  • Andere: Ervaringsleren via outdoor-activiteiten

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • Andere: Assessment van een halve dag

B. Omschrijving

De evaluatie gebeurt op twee momenten: - Een mondeling examen waar de theorie zal bevraagd worden en waar het ervaringsverslag van de Ardennen wordt besproken (50 %) - Een assessment center waar alle gespreksvaardigheden en interpersoonlijke competenties worden getoetst (50%) .
OA:
04232160
Code:
04232160
Vakcoördinator:
Karel Van Bouchaute
Semester:
1
Studiepunten:
8
Onderwijstaal:
Nederlands