Het wat en het hoe van het filosoferen: de filosofische analyse. De natuurfilosofen en Socrates. Plato en Aristoteles, de eerste systeemdenkers. De Moderniteit: de geboorte en de opgang van het "dikke ik". Sociale filosofie. Het existentialisme.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De MA kan zich binnen functionele relaties authentiek verbinden met mensen en groepen.
- C02 De MA kan interacties tussen mensen in hun context beschrijven en analyseren vanuit een generalistisch perspectief.
Toelichting:
C1.1 De student kan de eigen leefwereld, in dagelijkse niet-problematische interacties op individueel en samenlevingsniveau kritisch bekijken: vooronderstellingen blootleggen, onderliggende waarden ontdekken, in vraag stellen en spanningsvelden herkennen, dit is een filosofische analyse uitvoeren. Ook kan hij in de interactie dynamieken, patronen en projecties herkennen en beschrijven. De student kan in de eigen leefwereld, in dagelijkse niet-problematische situaties en interacties (en in aanzet in fictieve praktijksituaties) filosofische mensvisies (en spanningsvelden) herkennen en beschrijven en de implicaties voor het handelen aangeven C2.1 De student kan met behulp van de filosofische methode en vanuit verschillende filosofische mensbeelden, situaties analyseren en betekenis geven. C2.2 De student kan in duidelijke en verstaanbare taal weergeven wat filosofische visies betekenen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
geen
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- Andere: moduleboek, Brainsnacks
B. Verplichte leermiddelen
Broeckmans Christien en Janssens Daniël, 2009, Filosoferen, Niet gepubliceerde cursus, KH Kempen, Geel. Onfray Michel, 2003, Antihandboek voor de filosofie, Lemniscaat, 320 p.
C. Aanbevolen leermiddelen
Filosoferen: brainsnacks
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- individuele taak
- mondeling examen
- paper/werkstuk
B. Omschrijving
Monitoraten en casusoefeningen.