Binnen dit opleidingsonderdeel leer je hoe je de psychosociale ontwikkeling van de kleuters kan stimuleren:
- via het aanbieden van verhalen en verwerkingsmogelijkheden erbij
- via morgenritueel en andere dagelijkse rituelen
- via andere activiteiten: gezelschapsspel, kringgesprek, huishoudelijke activiteit en eetmoment
- via het ondersteunen van welbevinden en zelfsturing bij individuele kleuters
Denk -en redeneervaardigheid:
- De student kan de theoretische kennis verworven binnen dit opleidingsonderdeel toepassen bij het maken van de opdrachten binnen dit onderdeel.
Informatie verwerven en verwerken:
- De student kan de aangeboden leerstof met het nodige inzicht verwerven.
- De student kan de opdrachten correct lezen en met alle gevraagde aspecten rekening houden, zodat de taak volledig is.
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
- De student kan rekening houdend met de beginsituatie van de kleuters gepaste doelstellingen kiezen en formuleren die gericht zijn op het bevorderen van de psychosociale ontwikkeling van de kleuter.
- De student kan aangepaste materialen en onderwerpen selecteren voor volgende ervaringssituaties: verhaal vertellen/voorlezen, gespreksactiviteit na een verhaal, kringgesprek, gezelschapsspel, morgenritueel, huishoudelijke activiteit.
- De student kan rekening houdende met de beginsituatie van de kleuters, met aangepaste materialen bovenvermelde ervaringssituaties gestructureerd uitwerken.
- De student kan voor bovenvermelde ervaringssituaties aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.
Opvoeder:
- De student kan manieren aanreiken om te werken aan het emotioneel en fysiek welbevinden van kleuters.
- De student kan een voorbeeldfunctie stellen inzake gezond gedrag.
- De student kan bij kleuters de verbondenheid met zichzelf en met de anderen stimuleren.
Inhoudelijk expert:
- De student kan de belangrijkste didactische principes van volgende ervaringssituaties aangeven: verhaal vertellen/voorlezen, gespreksactiviteit na een verhaal, kringgesprek, gezelschapsspel, morgenritueel, huishoudelijke activiteit.
De student kan bovenvermelde ervaringssituaties ontwikkelingsondersteunend ontwerpen en begeleiden.
Organisator:
- De student kan volgende ervaringssituaties gestructureerd, veilig en hygiënisch laten verlopen: verhaal vertellen/voorlezen, gespreksactiviteit na een verhaal, kringgesprek, gezelschapsspel, morgenritueel, huishoudelijke activiteit.
- De student kan bovenvermelde ervaringssituaties gestructureerd schriftelijk voorbereiden.
Innovator-onderzoeker:
- De student kan bij het ontwerpen en begeleiden van ervaringssituaties zijn eigen functioneren in vraag stellen en vervolgens ook bijsturen.
- Buts, L. (2009). Studiewijzer: Psychosociale ontwikkeling: deel 2. Onuitgegeven studiewijzer voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
- Vreys, J. (2009). Werken met (gevoelsgeladen) verhalen in de kleuterklas. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Buts, L. (2009). Kringgesprek. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Buts, L. (2009). Gezelschapsspel. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Buts, L. (2009). Het ondersteunen van welbevinden en zelfsturing van individuele kleuters. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- De Busser, A. (2009). Morgenritueel en contactspel. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- De Busser, A. (2009). Dagelijkse rituelen. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- De Busser, A., & De Bie , L. (2009). Didactiek van huishoudelijke activiteiten en eetmoment. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Maex, J. (2009). Werken rond waardenverheldering/bestaansverheldering in de kleuterklas. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- Erkende Instantie r.-k. Godsdienst. (2001). Werkplan Rooms-Katholieke Godsdienst voor het katholieke kleuteronderwijs in Vlaanderen. Brussel: LICAP.
- Laevers, F., & Depondt, L. (2004). Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijs. Leuven: CEGO.
- VVKBaO. (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002). Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs.
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
80% | Schriftelijk examen | 80% | Schriftelijk examen | ||
20% | Taak rituelendoos | 20% | Taak rituelendoos | ||
100% | 100% |