De student krijgt voldoende algemene informatie omtrent ICT. Hierbij richt de student zich op communicatie via e-mail (edumail) en het leerplatform (Toledo). De student leert omgaan met informatie op internet (zoeken, verwerken, structureren ...). De student leert werken met verschillende soorten van multimedia: Audio (Audacity), Fotobewerking, Videobewerking, ... . De student leert het functioneel gebruik van toepassingssoftware waaronder: tekstverwerking (Word 2003), presentatiesoftware (PowerPoint) en rekenbladen (Excel 2003). De student leert eenvoudige computerproblemen zelf oplossen. De student maakt ook kennis met remediërings- en interactieve toetsing via toetsingssoftware en via digitaal leerplatform (Hot Potatoes, Toledo, ...).
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- De student is in staat om medestudenten op een correcte wijze te instrueren in het
gebruik van nieuwe softwarepakketten.
- De student heeft oog voor de ethische aspecten bij ICT-gebruik door jongeren op school.
Inhoudelijk expert
- De student kan de kwaliteiten van een computer en van onderwijs-specifieke hardware (dataprojectoren, digitale schoolborden, ...) correct beoordelen.
- De student kan op een efficiënte wijze gebruik maken van de volgende software-pakketten : MS Windows, MS Office, Windows Movie Maker, Audacity, Picasa en Hot Potatoes.
- De student kan adequaat kiezen uit deze softwarepakketten voor het oplossen van een
probleem.
- De student kan creatief gebruik maken van ICT om een idee vorm te geven.
- De student kan efficiënt en veilig omgaan met informatie op het internet.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Goris, M., "ICT-vaardigheid", niet uitgegeven cursus, KHK, 2008
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- presentatie
- permanente evaluatie
- praktische proef
- aan de computer
B. Omschrijving
De student bewijst de evolutie in het verwerven van ICT-vaardigheden door middel van korte taken en opdrachten, die gequoteerd worden voor Permanente Evaluatie.
De vaardigheden met betrekking tot toepassingssoftware worden getoetst in een praktijkexamen aan de computer.
Verhouding van de quotering :
Permanente evaluatie : 40 %
Examen : 60 %