In het tweede jaar ligt het accent op het verwerven van meer complexe vaardigheden en technieken van de verschillende muzische domeinen, op meer creatieve en iets complexere toepassingen ervan en op de integratie van verschillende domeinen.
In het tweede jaar wordt een verdieping aangereikt van de onderdelen muzikale opvoeding en beeldende vorming. Verder wordt gewerkt aan het integreren van twee verschillende muzische domeinen op niveau van de lager school en van alle muzische domeinen op eigen niveau.
§ Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.4.2 De leraar kan het verband leggen tussen leerstofonderdelen en tussen leergebieden, zowel horizontaal als verticaal
1.5.1 De leraar kan aangepaste werkvormen kiezen en ze afstemmen op de doelstellingen
1.7.1 De leraar kan, rekening houdend met de beginsituatie, de belangstelling en het verwerkingsniveau van de kinderen motiverende leeromgevingen ontwerpen die een reële kans op betrokkenheid en succesbeleving inhouden
1.7.5 De leraar kan adequaat inspelen op wat zich voordoet in de feitelijke leeromgeving en kan werken met de inbreng van de kinderen
1.7.6 De leraar kan het actief ontdekken en actief verwerken van leerinhouden bevorderen, onder meer door een beroep te doen op het probleemoplossend vermogen van de leerlingen 1.7.7 De leraar kan de leerlingen laten nadenken over hun leerproces
1.9 De leraar kan proces en product evalueren met het oog op bijsturing en differentiatie
§ De leerkracht als opvoeder
2.1.2 De leraar kan ervoor zorgen dat kinderen zich veilig en gewaardeerd voelen
2.1.3 De leraar kan sensitief en inlevend omgaan met de kinderen
2.2 De leraar kan de emancipatie van de kinderen bevorderen.
2.4.1 De leraar kan maatschappelijke gebeurtenissen aan de vormingsinhouden koppelen 2.4.2 De leraar kan kinderen kritisch en zinvol leren omgaan met informatie van en beïnvloeding door de media
§ Inhoudelijk expert
3.1 De leerkracht beheerst de basiskennis voor de muzische vakken in het lager onderwijs 3.2 De leerkracht kan de verworven kennis en vaardigheid binnen het muzisch domein aanwenden in complexe didactische toepassingen.
3.3.1 De leraar kan in het onderwijsaanbod horizontale en verticale verbanden onderkennen en deze verbanden integreren in het eigen aanbod
3.3.2 De leraar kan het eigen aanbod situeren binnen de ontwikkelingsdoelen en eindtermen en binnen een leerplan
§ Innovator en onderzoeker
5.3 De leerkracht kan het eigen functioneren bevragen en bijsturen
§ Organisator
4.2.1 De leraar kan voor de kinderen, gelijktijdige en/of opeenvolgende activiteiten vlot en soepel laten verlopen.
4.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de kinderen
§ Leraar als cultuurparticipant
10.1 De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen rond het cultureel-esthetische domein
§ Attitudes
Relationele gerichtheid: De leerkracht kan in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie en respect tonen.
Creatieve gerichtheid: De leerkracht is erop gericht om uit diverse situaties en informatiebronnen ideeën te genereren en deze op een originele manier gestalte te geven in een ontwikkelingsaanbod voor de kinderen
Competenties van het overeenkomstige OO in voorgaand programmajaar verworven hebben of geslaagd zijn voor het vorige programmajaar.
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
|||
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
Muzikale opvoeding
|
|||||
10
|
Schriftelijk ex
|
10
|
10 schriftelijk ex
|
||
25
|
Taak + vaardigheden
|
25
|
Taak + vaardigheden
|
||
Beeldende vorming
|
|||||
35
|
Taak (portfolio) +PE
|
35
|
Taak (portfolio)
|
||
Integratie
|
|||||
30
|
Taak + presentatie = mondeling ex
|
30
|
Taak + presentatie = mondeling ex
|
||
Een niet-correct taalgebruik heeft invloed op de evaluatie van het OO.
Een onvoldoende voor mondeling taalgebruik kan leiden tot een onvoldoende voor het OO.
Voor de onderdelen 'Beeldende vorming' en 'Muzikale opvoeding' worden er in de loop van het jaar een aantal monitoraten ingericht.
Individuele feed-back