Frans deel 1 (2009-2010)

De student kan de basiswoordenschat en -grammatica (niveau zesde leerjaar) bijspijkeren tijdens het eerste semester (monitoraten). Herhaling van (uitbreidings)grammatica: lidwoord, naamwoord, bijvoeglijk naamwoord, bijwoord, telwoorden, vorming en gebruik van werkwoorden (IP, FS, PC, IMP, CP, FP, PR) ... Vakdidactiek Frans voor elk soort Franse les in de basisschool, weliswaar aan de hand van bestaande handleidingen. Mondelinge taalvaardigheid in (eenvoudige) communicatieoefeningen. Wekelijkse Franse leestekst over actuele thema's.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

1.1.  De student kan de beginsituatie achterhalen.

1.2.  De student kan doelstellingen kiezen en formuleren.

1.3.  De student kan leerinhouden –ervaringen selecteren.

1.4.  De student kan leerinhouden -ervaringen structureren.

1.5.  De student kan gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.

1.6.  De student kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.

1.7.  De student kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep.

1.8.  De student kan de observatie/evaluatie voorbereiden.

3.1. De student beheerst de basiskennis van de leerinhouden en volgt recente ontwikkelingen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema’s.

3.2. De student kan kennis en vaardigheden mbt leergebieden aanwenden.

4.1. De student kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.

4.4. De student kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.

10.1. Sociaal-politiek domein

10.2. Sociaal-economisch domein

10.3. Levensbeschouwelijk domein

10.4. Cultureel-esthetisch domein

10.5. Cultureel-wetenschappelijk domein

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De basiskennis Frans, niveau secundair onderwijs (ASO/TSO), zou verworven moeten zijn. In het begin van het academiejaar wordt een oriënterende basiskennistoets afgenomen. Scoort de student hierop (te) laag, dan kan hij, op vrijwillige basis, zijn basiskennis bijspijkeren gedurende het eerste semester.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Handboeken volgens de handboekenlijst. Het elektronische leerplatform Toledo, waar de leesteksten worden geplaatst én de audioversie ervan, waar studenten vragen aan elkaar en aan de docent kunnen voorleggen (en beantwoorden) en waar de concrete lesinhoud van elk contactuur op voorhand wordt meegedeeld. De student kan intekenen op de syllabus van de docent; deze staat eveneens ter beschikking op Toledo. Extra (grammatica)oefeningen voor studenten die erom vragen.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform
  • oefenpracticum
  • groepswerk

B. Omschrijving

Didactiek in begeleide zelfstudie en hoorcolleges, alsook in demonstratielessen. Grammatica en woordenschat in oefenpractica en elektronisch leerplatform. Communicatievaardigheid en cultuurverrijking in groepswerk en oefenpracticum.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode

 

2de examenperiode

 

3de examenperiode

 

%

 

Vorm

 

%

 

Vorm

 

%

 

Vorm

 

 

 

20

 

PE

 

80

 

Schriftelijk

 

 

 

70

 

Schriftelijk

 

20

 

Mondeling

 

 

 

10

 

Mondeling

 

 

 

Extra oefeningen via Toledo en oefensites.

Differentiatie-uren met oefeningen die inspelen op persoonlijke behoeften.

OA:
11260130
Code:
11260130
Vakcoördinator:
Joeri Meynen
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Frans