Dit opleidingsonderdeel omvat de volgende inhouden:
- Doelen
- Didactische werkvormen
- Ontwikkelingspsychologie
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
De student kan de beginsituatie van kinderen achterhalen.- doelstellingen kiezen en formuleren.-leerinhouden selecteren en structureren-gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen -een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de groep -observatie en evaluatie voorbereiden door attitudevorming individuele ontplooiïng en maatschappelijke participatie voorbereiden -administratieve taken correct uitvoeren - een stimulerende en werkbare ruimte creëren , rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen- kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
A. Type
- Andere: artikels uit pedagogische tijdschriften
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Onuitgegeven cursussen van de docenten:
- Doelen: overbodig of noodzakelijk?
- Didactische werkvormen
Handboeken:
- Laevers, F., Ervaringsgericht werken in het basisonderwijs, Leuven: CEGO, 2004.
- Struyven, K. Sierens, E. e.a. Groot worden. De ontwikkeling van baby tot adolescent. Handboek voor (toekomstige) leerkrachten en opvoeders. Leuven: Lannoo Campus, 2004,
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
Afhankelijk van de te realiseren competenties en de behandelde inhouden worden verschillende, meer gestuurde of meer zelfstandige, werkvormen gebruikt.
A. Types
B. Omschrijving
De beoordeling bestaat uit een schriftelijk examen:
Bij dit opleidingsonderdeel worden twee differentiatieuren voorzien die als volgt worden ingevuld: - differentiatieuur 1: vraaggestuurde differentiatie
differentiatieuur 2: bijkomende toelichting en ondersteuning bij de cursus als voorbereiding op het examen.