Materiaal en techniek (2009-2010)

WO techniek : verkennen van de wereld van techniek en wetenschap; constructie-activiteiten, bouwhoek; probleemoplossend denken.

WI : inzichten verwerven over meten.

MO : werken met muziekinstrumenten in de kleutereklas.

BO: bewegingsopvoeding met alternatieve materialen.

BV : muzisch beeldend werken in constructie-activiteiten.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:

Denk en redeneervaardigheid:

- De student kan zich verdiepen in een onderwerp van techniek en wetenschap.

 

Informatie verwerven en verwerken

- De student kan geschikte bronnen raadplegen, zinvolle inhouden selecteren, een goed gestructureerde synthese maken.

- De student kan deze informatie gebruikten voor het uitwerken van activiteiten voor kleuters, voor de betrokken leergebieden van de kleuterschool.

 

Ingesteldheid tot levenslang leren:

- De student identificeert, op basis van een kritische reflectie op het eigen functioneren, leerpunten en gaat op zoek naar wegen om de vastgestelde punten weg te werken.

- De student is bereid om de eigen competenties door zelfstudie en deskundigheidsontwikkeling te verdiepen of te verbreden.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:

Oplossingsgericht werken:

- De student is in staat om inzichten, verworven over de verschillende leergebieden van de kleuterschool in deze module, te integreren, voor het uitwerken van ontwikkelingsgerichte activiteiten.

 

Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid:

- De student springt bewust om met het gebruik van grondstoffen en materiaal.

- De student is actief gericht op veiligheid en doet suggesties in verband met veiligheidsprocedures.

- De student gaat op zoek naar duurzame oplossingen voor problemen.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C08 Partner van externen.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:

- De student kan de beginsituatie van kinderen en de groep achterhalen op gebied van techniek.

- De student kan doelstellingen kiezen en formuleren.

- De student kan leerinhouden en -ervaringen selecteren.

- De student kan leerinhouden en -ervaringen structureren en vertalen in onderwijsaanbod.

- De student kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.

- De student kan individueel en in teamverband ontwikkelingsmaterialen kiezen en aanpassen.

- De student kan een ontwikkelingsbevorderende omgeving creëren, met aandacht voor heterogeniteit.

 

Opvoeder:

- De student kan het fysieke en geestelijke welzijn bevorderen.

 

Organisator:

- De student kan een gestructureerde en stimulerende, werkbare leefruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid.

 

Innovator en onderzoeker:

- De student kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.

- De student kan kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn.

 

Partner van externen:

- De student legt contacten met een bedrijf als uitgangspunt voor zijn taak.

 

Cultuurparticipant:

- De student kan actuele en maatschappelijke ontwikkelingen en thema's kritisch benaderen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties


A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • handboek
  • Andere: studiewijzer
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Handboek : De Bie, L. (2008). Een blik op techniek. Sint-Niklaas: Abimo Uitgeverij.
Cursussen :

- De Bie, L. (2009). Studiewijzer Materiaal en Techniek. Onuitgegeven studiewijzer voor het tweede jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.

- Cornelis, A. (2009). Wiskundige initiatie: meten. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.

- De Bie, L. (2009). Wereldoriëntatie: Techniek. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.

- De Bie, L., & Decock, E. (2009). Constructie: techniek en verbeelding. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.

- De Busser, A. (2009). Ontdekdozen. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
- Rymen, K. (2009). Muziekinstrumenten. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.

- Lodeweyckx, E. (2009). Bewegingsopvoeding met alternatief materiaal. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.



C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • Andere:

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • presentatie
  • paper/werkstuk

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
80 % schriftelijk 80% schriftelijk
20 % Presentatie taak 20% Presentatie taak
Er worden monitoraten ingericht, waarbij de student ondersteuning kan vragen bij het uitvoeren van de taken.
OA:
11267300
Code:
11267300
Vakcoördinator:
Lutgart De Bie
Semester:
1
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands