WO techniek : verkennen van de wereld van techniek en wetenschap; constructie-activiteiten, bouwhoek; probleemoplossend denken.
WI : inzichten verwerven over meten.
MO : werken met muziekinstrumenten in de kleutereklas.
BO: bewegingsopvoeding met alternatieve materialen.
BV : muzisch beeldend werken in constructie-activiteiten.
Denk en redeneervaardigheid:
- De student kan zich verdiepen in een onderwerp van techniek en wetenschap.
Informatie verwerven en verwerken
- De student kan geschikte bronnen raadplegen, zinvolle inhouden selecteren, een goed gestructureerde synthese maken.
- De student kan deze informatie gebruikten voor het uitwerken van activiteiten voor kleuters, voor de betrokken leergebieden van de kleuterschool.
Ingesteldheid tot levenslang leren:
- De student identificeert, op basis van een kritische reflectie op het eigen functioneren, leerpunten en gaat op zoek naar wegen om de vastgestelde punten weg te werken.
- De student is bereid om de eigen competenties door zelfstudie en deskundigheidsontwikkeling te verdiepen of te verbreden.
Oplossingsgericht werken:
- De student is in staat om inzichten, verworven over de verschillende leergebieden van de kleuterschool in deze module, te integreren, voor het uitwerken van ontwikkelingsgerichte activiteiten.
Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid:
- De student springt bewust om met het gebruik van grondstoffen en materiaal.
- De student is actief gericht op veiligheid en doet suggesties in verband met veiligheidsprocedures.
- De student gaat op zoek naar duurzame oplossingen voor problemen.
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
- De student kan de beginsituatie van kinderen en de groep achterhalen op gebied van techniek.
- De student kan doelstellingen kiezen en formuleren.
- De student kan leerinhouden en -ervaringen selecteren.
- De student kan leerinhouden en -ervaringen structureren en vertalen in onderwijsaanbod.
- De student kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.
- De student kan individueel en in teamverband ontwikkelingsmaterialen kiezen en aanpassen.
- De student kan een ontwikkelingsbevorderende omgeving creëren, met aandacht voor heterogeniteit.
Opvoeder:
- De student kan het fysieke en geestelijke welzijn bevorderen.
Organisator:
- De student kan een gestructureerde en stimulerende, werkbare leefruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid.
Innovator en onderzoeker:
- De student kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.
- De student kan kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn.
Partner van externen:
- De student legt contacten met een bedrijf als uitgangspunt voor zijn taak.
Cultuurparticipant:
- De student kan actuele en maatschappelijke ontwikkelingen en thema's kritisch benaderen.
Handboek : De Bie, L. (2008). Een blik op techniek. Sint-Niklaas: Abimo Uitgeverij.
Cursussen :
- De Bie, L. (2009). Studiewijzer Materiaal en Techniek. Onuitgegeven studiewijzer voor het tweede jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
- Cornelis, A. (2009). Wiskundige initiatie: meten. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
- De Bie, L. (2009). Wereldoriëntatie: Techniek. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
- De Bie, L., & Decock, E. (2009). Constructie: techniek en verbeelding. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
- De Busser, A. (2009). Ontdekdozen. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
- Rymen, K. (2009). Muziekinstrumenten. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
- Lodeweyckx, E. (2009). Bewegingsopvoeding met alternatief materiaal. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
80 % | schriftelijk | 80% | schriftelijk | ||
20 % | Presentatie taak | 20% | Presentatie taak |