De brugstudenten tuinbouw volgen de het opleidingsonderdeel "Biologische productie, seminaries, excursies" (behalve het gemeenschappelijk gedeelte met optie Landbouw) in het derde jaar optie tuinbouw en tevens het volledige opleidingsonderdeel "Ontwerpen, seminaries, excursies" in het vierde jaar optie Tuinbouw.
Voor meer informatie: zie bij de vermelde opleidingsonderdelen.
Aangezien de tuinbouwsector slechts een klein deel van het economisch gebeuren uitmaakt, is het belangrijk dat de studenten een inzicht krijgen in sectoren die een rechtstreeks kontact hebben met de tuinbouwsector. Zo is de toelevering en de handel van belang. Via een aantal bedrijfsbezoeken komen de studenten in kontact met de toeleveringssector en kunnen ze deze leren kennen. Ook zijn bedrijfsbezoeken aan de handel voorzien (veilingen en groothandelaars).
A. Algemene competenties
- 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
- 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
- 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
- 04. Kunnen reflecteren op het eigen denken en werken en het kunnen vertalen van die reflectie naar het ontwikkelen van meer adequate oplossingen
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
- 05. Het vermogen tot originaliteit en creativiteit met het oog op het continu uitbreiden van de kennis en inzichten
- 06. Kunnen samenwerken in een multidisciplinaire omgeving
- 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
- 02. Kunnen ontwerpen van onderzoek
- 07. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategiën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Inzicht hebben in de nieuwste kennis van het vakgebied of delen ervan.
- C02 In staat zijn om de wijze waarop de theorievorming evolueert, te volgen en te interpreteren.
- C03 In staat zijn om in domeinen van het vakgebied een originele bijdrage aan kennis te leveren.
- C06 Een diagnose kunnen stellen.
- C07 Een technisch ontwerp kunnen maken.
- C08 Het productieproces kunnen opstarten, verbeteren en bedrijfszeker maken.
- C09 Kennis hebben van operationeel bedrijfsbeheer, beleid en strategie in een onderneming.
- C10 Rekening houden met natuur, milieu, veiligheid en zorgsystemen.
- C24 Een plantaardige leefgemeenschap kunnen begrijpen, ontwerpen, optimaliseren en realiseren (BIO).
- C26 De groeiomstandigheden van planten begrijpen, kunnen optimaliseren en realiseren (BIO).
A. Volgtijdelijkheid
Biowetenschappen (ABA) / / Bio-organische chemie
B. Competenties