Eerst maakt de student kennis met een aantal basisbegrippen en -principes, zoals terugkoppeling. In het begin besteedt hij vooral aandacht aan de blokschematische benadering van processen en systemen. Basiselementen van een regelkring bestudeert hij via de stap-, stijg- en frequentieresponsie. Alle soorten regelaars komen aan bod: van de klassieke on/off- en PID-regelaars tot de modernste adaptieve, model- of fuzzyregelaars. Telkens tonen we de verschillende technologische implementaties. We weiden ook uit over de technologie van corrigerende organen en regelkleppen. Als de student alle elementen van een moderne automatische regelkring beheerst, onderzoekt hij verschillende regelprincipes met praktische voorbeelden: cascaderegeling, verhoudingsregeling, digitale.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
- BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
- BC3 Plannen tekenen ter voorbereiding van het ontwerp.
- BC5 Samen met anderen een product/systeem/dienst uitwerken tot een geheel dat samengesteld kan worden uit beschikbare deelproducten/ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van beschikbare deelproducten/kennis.
- BC9 Het productieproces beoordelen en bijsturen en eventueel innoveren.
- BC14 Een installatie/systeem onderhouden.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties