Monitoring en sturing (2008-2009)

Om de stijgende energiekosten onder controle te houden is een doorgedreven monitoring van energieparameters  en sturing van de energiesystemen noodzakelijk. Ook in elke productie- en procesomgeving zijn monitoring en sturing belangrijke elementen.

De student leert hoe hij een aantal energieparameters zoals spanning, vermogen, temperatuur en lichtsterkte kan meten, wat de interfaces zijn van deze meettoestellen en welke communicatietechnologieën en gateways hij kan gebruiken om deze metingen tot op een dataserver te brengen.  Ook het online beschikbaar maken en visualiseren van de resultaten komen aan bod.

De student gebruikt zijn basiskennis ivm. het programmeren van PLC’s om op een gestructureerde manier complexere problemen op te lossen. Hij maakt daarbij gebruik van ‘Functieblokken’, ‘Databouwstenen’ en verschillende ‘Organisatiebouwstenen’.  De student meet analoge signalen zoals temperatuur en druk met de PLC en gebruikt deze ook om de data op te slaan en te verwerken.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties    

  • C01 Assisteren bij de ontwikkeling van elektronische-ICT systemen.
  • C02 Elektronische-ICT systemen testen.
  • C03 Elektronische-ICT systemen beproeven.
  • C11 Elektronische-ICT systemen operationeel houden.
  • C14 Advies verlenen bij aankoop en verkoop van technologische systemen en producten.

A. Volgtijdelijkheid

Elektronica-ICT (PBA) / / PLC 1

B. Competenties

OO:
05101236
Code:
05101236
Vakcoördinator:
Tom Van den Broeck
Semester:
1
Studiepunten:
5
Creditcontract mogelijk?
Ja
Examencontract mogelijk?
Ja
Deeltijds:
Onderwijstaal:
Nederlands
Opleidingsonderdeel type:
verdiepend