Organisatieontwikkeling, beleidskunde en beroepsethiek (2008-2009)

Aan de hand van gestructureerde opdrachten leren studenten de externe beleidscontext en de interne werking van een organisatie grondig verkennen. Vertrekpunt is de organisatie waar men op stage gaat. Centraal staat regelgeving op Europees, federaal, Vlaams, provinciaal of lokaal niveau en actuele beleidsthema's in de sector. Van daaruit kan de student de gevolgen op de interne werking en de structuren van de organisatie bekijken.

Maatschappelijke ontwikkeling en beleidskeuzes vragen echter ook een grote flexibiliteit van organisaties en medewerkers en bijgevolg ook tot veranderingen in de organisatie. We bekijken dan ook de rol die de maatschappelijk adviseur hierin kan opnemen.

Een professioneel werker wil kwaliteitsvol werk afleveren. Maar is de optelsom van het kwaliteitsvolle werk van elke individuele werker ook voldoende om als organisatie kwaliteit te bieden. Dit wordt bekeken vanuit verschillende kwaliteitsmodellen.

Vanuit een stappenplan beleidssignalering wordt gewerkt aan het signaleren van tekorten en problemen op structureel vlak.

Beroepsethiek beoogt het verfijnen van een fundamentele beroepshouding van respect, gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid tov de mens in zijn context, gekoppeld aan een kritische ingesteldheid. De inhoud van de cursus bestaat uit: Ethisch denken aan de hand van een stappenplan; Regel- zorgethiek; Ethisch verantwoorde handelingsbeslissingen nemen inzake spanningen, oa tussen hulpverlener en hulpvrager, en sociaal milieu, en organisatie...

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties    

  • C01 De MA kan zich binnen functionele relaties authentiek verbinden met mensen en groepen.
  • C03 De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten.
  • C04 De MA integreert de ethische dimensie in zijn handelen.
  • C05 De MA handelt vanuit een kritische reflectie op de wisselwerking tussen het eigen werk, het werkveld en het breder maatschappelijk kader.
  • C06 De MA kan in een team en een organisatie werken en kan zich functioneel bewegen in een netwerk van partners en organisaties.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

OO:
04103215
Code:
04103215
Vakcoördinator:
Wim Wouters
Semester:
1
Studiepunten:
5
Creditcontract mogelijk?
Ja
Examencontract mogelijk?
Ja
Deeltijds:
Onderwijstaal:
Nederlands
Opleidingsonderdeel type:
verdiepend