Infectieziekten maken een belangrijk deel uit van de pathologie. In de cursus microbiologie vergaar je een basiskennis rond de micro-organismen en hun relatie tot infectieziekten. De link wordt gelegd naar enkele infectieziekten en hun preventie en behandeling.
In de cursus voedingsleer bestudeer je het belang van een goede voeding voor de gezondheid. De verschillende soorten voedingsstoffen met hun functies, bronnen en aanbevolen hoeveelheden komen hierbij aan bod. Je bestudeert de hoofdlijnen van de vertering en stofwisseling van koolhydraten, eiwitten en vetten.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
- C04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
- C05 Een cliënt benaderen vanuit een holistische mensvisie.
- C06 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief.
- C10 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
- C11 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
- C13 Preventief zorgverlenen.
- C15 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
- C20 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
- C21 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
- C23 Open staan voor het maatschappelijke gebeuren en kritisch staan t.o.v. het economisch, sociaal en ethisch beleid.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties