Nederlands is een duidelijk aanwezige leerinhoud in de lagere school maar is tevens het belangrijkste leermiddel. In Nederlands 1 verwerft de student de nodige vakkennis, vakdidactische vaardigheden en attitudes om op een zinvolle manier met taal in de lagere school aan de slag te kunnen. Nederlands staat in de eerste twee jaren van de opleiding op het programma. De inhoud van Nederlands 1 is afgestemd op didactische vaardigheden en inhouden die men als beginnende leerkracht nodig heeft in de specifieke leereenheden die verder worden toegelicht.
Doelstellingen
A. Algemene competenties
01. Denk- en redeneervaardigheid
02. Informatie verwerven en verwerken
03. Kritisch reflecteren
06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
08. Teamgericht kunnen werken
09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk