De student kent nu de basistechnieken voor het programmeren van een PLC.
Met een PLC kan echter veel meer.
De student leert op een gestructureerde manier complexere problemen oplossen en grotere PLC-programma's schrijven.
Daartoe maakt hij gebeuik van 'Funtieblokken', 'Databouwstenen', en verschillende 'Organisatiebouwstenen'.
Analoge signalen, afkomstig van temperatuursmetingen, drukmetingen, kunnen ook door de PLC verwerkt worden.
De student gaat de PLC ook gebruiken om gegevens (data) te meten, op te slaan en te verwerken.
De student zal merken dat de PLC een krachtig en onmisbaar element is in ellke productie- en proces-omgeving.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
- BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
- BC7 Rekening houdend met het budget, de termijnen en het wettelijke kader de productie efficiënt organiseren.
- BC8 Gebruik maken van gangbare werkmethoden conform de code van de goede praktijk.
- BC9 Het productieproces beoordelen en bijsturen en eventueel innoveren.
- BC13 Het onderhoud plannen/ organiseren.
A. Volgtijdelijkheid
Elektromechanica (PBA) / / PLC 1
B. Competenties