Het opleidingsonderdeel dans, drama en beweging maakt deel uit van de specifieke vaardigheidsroute van het curriculum. In deze 'route' komen vaardigheden aan bod uit de vijf muzische domeinen: beeld, media, drama, muziek, beweging. Via deze route verwerft de student de vaardigheden die hij nodig heeft om als leraar kleuteronderwijs de ontwikkeling van kleuters op alle domeinen creatief en muzisch te kunnen begeleiden.
In het eerste en tweede jaar komen de verschillende vaardigheden in afzonderlijke opleidingsonderdelen aan bod. In het derde jaar worden ze geïntegreerd toegepast in het opleidingsonderdeel muzische vorming.
Het opleidingsonderdeel dans, drama en beweging richt zich op
- het ontwikkelen van de basisvaardigheden ivm dans, drama en beweging op niveau van de student zelf,
- de didactiek om de ontwikkeling van deze vaardigheden bij kleuters te begeleiden
- het verwerven van een gefundeerde persoonlijke visie op de waarde van dans, drama en beweging in het kleuteronderwijs, het onderwijs en de maatschappij.
In het eerste jaar ligt het accent op de basisvaardigheden van drama, dans en beweging te ontdekken en uit te bouwen op eigen niveau.
A. Algemene competenties
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C10 Cultuurparticipant.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Voor deze module is geen specifiele bekwaamheid vereist. Je moet je wel vrij kunnen bewegen en een open en actieve leerattitude hebben.