In dit opleidingsonderdeel verwerft de student de nodige kennis, vaardigheden en attitudes om de ontwikkeling van jongeren binnen de verschillende ontwikkelingsdomeinen te stimuleren. Daartoe leert de student vanuit een gepaste basishouding hun leef- en ervaringswereld kennen en begrijpen. Ook leert de student de geschikte pedagogische en didactische aanpak kennen. In het eerste jaar (deel 1) ligt het accent op de verschillende componenten van het didactisch model en leert de student deze toepassen op eenvoudige didactische situaties. Naast dit accent op het lesgebeuren krijgt de student ook een duidelijker beeld van de onderwijsstructuur in Vlaanderen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C06 Partner van ouders en verzorgers.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties