Communicatieve en sociale vaardigheden staan centraal in deze opleiding. De student moet correct en duidelijk Algemeen Nederlands spreken en schrijven. Communicatief zijn is een belangrijke vereiste. In eerste instantie krijg de student inzicht in de verschillende soorten communicatie (interne en externe) en in het verloop van de bedrijfscommunicatie. Hij leert ook de gepaste communicatiestrategie opstellen en uitvoeren. Daarbij houdt hij rekening met de doelstelling, de doelgroep en de communicatieve context. De student leert een correcte en foutloze memo opstellen en leesbare en effectieve korte mededelingen en dienstnota's schrijven, een goed gestructureerd en leesbaar rapport schrijven en klantvriendelijk telefoneren. Hij krijgt ook een training in presentatietechnieken. De studenten leren de nodige technieken uitvoeren om, buiten eenvoudige brieven, ook moeilijkere brieven - op aanwijzing of zelfstandig -te kunnen opstellen. Zij leren duidelijk interpreteerbare teksten schrijven. Bovendien wordt van de studenten verwacht dat ze de nodige aandacht besteden aan het correcte taalgebruik en de lay-out ( BIN-normen ). Zij leren de brieven van anderen te verbeteren of te herwerken. Ze leren ook informatie te zoeken, bronnen te beoordelen en informatie te verwerken.
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties