Het opleidingsonderdeel drama, dans en beweging maakt deel uit van de specifieke vaardigheidsroute van het curriculum. In deze ‘route’ komen vaardigheden aan bod uit de vijf muzische domeinen: beeld, media, drama, muziek, beweging. Via deze route verwerft de student de vaardigheden die hij nodig heeft om als leraar kleuteronderwijs de ontwikkeling van kleuters op alle domeinen creatief en muzisch te kunnen begeleiden.
In het eerste en tweede jaar komen de verschillende vaardigheden in afzonderlijke opleidingsonderdelen aan bod. In het derde jaar worden ze geïntegreerd toegepast in het opleidingsonderdeel muzische vorming.
Het opleidingsonderdeel drama, drama en beweging richt zich op
- het ontwikkelen van de basisvaardigheden ivm dans, drama en beweging op niveau van de student zelf,
- de didactiek om de ontwikkeling van deze vaardigheden bij kleuters te begeleiden
- het verwerven van een gefundeerde persoonlijke visie op de waarde van dans, drama en beweging in het kleuteronderwijs, het onderwijs en de maatschappij.
In het tweede jaar ligt het accent op de didatiek om de ontwikkeling van de vaardigheden bij kleuters te stimuleren op het domein van dansen, drama en beweging.