In dit opleidingsonderdeel verwerf je met de nodige ondersteuning vaardigheden die je nodig hebt in de klaspraktijk. In kleinere groepen en in gestructureerde situaties oefen je deelcompetenties die je nodig hebt om in de meer complexe situatie van het hele klasgebeuren goed te functioneren. Dit veronderstelt een geïntegreerde aanpak waarin alle leerdomeinen een plaats krijgen. In de verschillende ateliers wordt uitdrukkelijk aandacht besteed aan leerplannen en eindtermen, differentiatie, evaluatie, ICT. Ze zijn een directe voorbereiding op je stage in het tweede jaar.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C08 Partner van externen.
- C10 Cultuurparticipant.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties