Procesautomatisering (2008-2009)

Procestechnieken Opbouw van een regelkring - Studie van processen en mogelijke regelingen. - Proceskarakteristiek, orde, dode tijd, tijdconstanten - Aan- uitregelingen, continue regelingen - Vuistregels voor het instellen van een regelaar - IAE, ISE, ITAE - Verschillende meetmethodes en transmitters - Naderingsschakelaars - Smart transmitters(ontw) Corrigerende organen - Regelkleppen : gebruik, dimensionering, ... - klepautoriteit, Kv, lineaire en exponentiële kleppen - geluidshinder - types van kleppen : globe, hoekklep, vlinderklep, enz. . Voorbeelden van verschillende regelschema's (opbouw en instellen) - Storingscompensatieschakeling - Verhoudingsregeling - Kaskaderegeling enz. De interactie tussen verschillende regelingen (oefeningen) De verschillende soorten van regelaars - pneumatisch, electrisch, digitaal, Fuzzy logic, regelalgoritmen. Processturing met behulp van een computer Basisschema's Labview Regeling van een distillatietoren Regeling van een stoomketelIn het practicum bekwaam je je in het opstellen van proces- en instrumentatieschema's. Je leert regelaars, sensoren en corrigerende organen uittesten en regelkringen instellen. Je maakt ook gebruik van een performant softwarepakket voor processimulatie of sturing.

A. Algemene competenties

  • 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
  • 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
  • 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
  • 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
  • 04. Het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma’s

C. Beroepsspecifieke competenties    

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

OO:
03100122
Code:
03100122
Vakcoördinator:
Jan Vermeiren
Semester:
1+2
Studiepunten:
8
Creditcontract mogelijk?
Ja
Examencontract mogelijk?
Ja
Deeltijds:
Onderwijstaal:
Nederlands
Opleidingsonderdeel type:
inleidend