Theoretische aspecten van de verpleegkunde (2008-2009)

De patiënt centraal stellen is een belangrijke opdracht voor iedere (toekomstige) verpleegkundige. Je maakt kennis met verscheidene mensvisies, om deze dan te toetsen aan je eigen visie op de verpleegkundige praktijk. Vervolgens wordt bekeken hoe dit centraal stellen van de patiënt in de praktijk kan verwezenlijkt worden. Dit alles wordt gekaderd binnen de Belgische en Vlaamse structuur en organisatie van de gezondheidszorg. Bovendien zal je op een kritische wijze leren om vanuit het zorgsysteem 'Integrerende Verpleegkunde' problemen van de individuele patiënt op een systematische en doelgerichte manier te onderkennen, te analyseren en te benoemen. Je zal leren om in samenspraak met de patiënt een plan te maken en uit te voeren, waarbij evaluatie een centrale plaats inneemt. In functie van de individuele patiëntbenadering maak je eveneens kennis met de meest gebruikte meet- en registratie-instrumenten, welke een beeld weergeven van de zorgbehoefte van de individuele patiënt. Om een goede patiëntenzorg te verzekeren, is het belangrijk om de nodige kennis op te zoeken in relevante informatiebronnen. Je zal op efficiënte wijze een zoekstrategie leren opbouwen, verantwoorde keuzes leren maken in het enorme aanbod van publicaties, een eerste aanzet leren maken tot het schrijven van een werkstuk (structuur van een paper, opstellen van een conceptueel model, ...), en op een correcte wijze leren refereren volgens de APA-stijl. Dit alles in het kader van 'evidence based practice'.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties    

  • BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
  • BC05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
  • BC06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
  • BC07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.
  • BC08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
  • BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
  • BC10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
  • BC11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren.
  • BC13 De zorg organiseren en coördineren.
  • BC14 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
  • BC15 Zich professioneel ontwikkelen.
  • BC18 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
  • BC20 Positief bijdragen tot de profilering van het beroep.
  • BC21 Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

OO:
07108101
Code:
07108101
Vakcoördinator:
Lore Kayaert
Semester:
1
Studiepunten:
7
Creditcontract mogelijk?
Ja
Examencontract mogelijk?
Ja
Deeltijds:
Onderwijstaal:
Nederlands
Opleidingsonderdeel type:
inleidend