Het opleidingsonderdeel "Psychiatrische verpleegkunde en de begeleiding van een individu" bestaat uit 3 onderdelen.
Deel 1 behandelt de relatie patient - verpleegkundige, het therapeutisch milieu en verpleegdiagnostiek. Het functieprofiel van de psychiatrisch verpleegkundige wordt ook besproken.
Deel 2 behandelt psychofarmacologie en heeft als doel de studenten inzicht te verschaffen in het werkingsmechanisme van de verschillende psychofarmaca.
Deel 3 laat de studenten kennismaken met de uitgangspunten van de cognitieve gedragstherapie en de psycho - analytische therapie.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
- BC04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
- BC06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
- BC07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.
- BC08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
- BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
- BC10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
- BC13 De zorg organiseren en coördineren.
- BC14 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
- BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
- BC20 Positief bijdragen tot de profilering van het beroep.
- BC21 Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg.
A. Volgtijdelijkheid
Verpleegkunde brugprogramma (2j) (PBA) / / De cliënt in de psychiatrie
B. Competenties