Beeld en media deel 2 (2008-2009)

Het opleidingsonderdeel beeldende vaardigheid maakt deel uit van de specifieke vaardigheidsroute van het curriculum. In deze 'route' komen vaardigheden aan bod uit de vijf muzische domeinen: beeld, media, drama, muziek, beweging. Via deze route verwerft de student de vaardigheden die hij nodig heeft om als leraar kleuteronderwijs de ontwikkeling van kleuters op alle domeinen creatief en muzisch te kunnen begeleiden. In het eerste en tweede jaar komen de verschillende vaardigheden in afzonderlijke opleidingsonderdelen aan bod. In het derde jaar worden ze geïntegreerd toegepast in het opleidingsonderdeel muzische vorming. Het opleidingsonderdeel beeld en media richt zich op

 - het ontwikkelen van de beeldende vaardigheid van de student zelf

 - de didactiek om de ontwikkeling van beeldende vaardigheid bij kleuters te begeleiden

- het verwerven van de nodige technische vaardigheid om de bijhorende materialen en toestellen creatief en deskundig te hanteren,

 - het verwerven van een gefundeerde persoonlijke visie op beeldcultuur en creativiteit.

 In het tweede jaar ligt het accent meer op de beeldende zeggingskracht dan op de techniek. Je zoekt naar geschikte informatie en materialen om een concept uit te werken. Verder bekijken we de didactiek van  beeld en media bij kleuters.

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties    

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

OO:
11106074
Code:
11106074
Vakcoördinator:
Ellen Decock
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Creditcontract mogelijk?
Ja
Examencontract mogelijk?
Ja
Deeltijds:
Onderwijstaal:
Nederlands
Opleidingsonderdeel type:
inleidend