In deze onderwijsactiviteit zal je kennis en vaardigheden omtrent basiszorgen aanleren, zowel wat betreft somatische als niet-somatische zorgen
Ook verpleegtechnische vaardigheden worden ingeoefend tijdens vaardigheidsonderwijs.
Studenten leren volgens basisprincipes hun verpleegtechnieken aan te passen naargelang de patiëntencasus.
Vanuit de gezondheidspatronen van Gordon is er een praktijkgerichte vertaling vanuit de theoretische leerinhoud "verpleegkundig proces"
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De vroedvrouw heeft een fundamentele grondhouding van echtheid, empathie en onvoorwaardelijk respect.
- C03 De vroedvrouw kan evenwichtig voelen en denken; een evenwichtige persoonlijkheid en een kritisch, analytisch én integrerend denkvermogen vormen een onmiskenbare basis voor adequaat en methodisch verloskundig handelen.
- C10 De vroedvrouw heeft de expertise om, vanuit een holistisch referentiekader, de noodzakelijke, accurate en multidimensionele zorg te verlenen aan de cliënt. Zij is in staat deze zorg aan te passen aan de levensfase van de cliënt.
- C18 De vroedvrouw kan zowel aan intra-, extra- als transmurale zorgverlening participeren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties