Pedagogisch-didactische vorming deel 1 (2008-2009)

Pedagogisch-didactische vorming komt in het opleidingsprogramma aan bod in twee opleidingsonderdelen. Deze opleidingsonderdelen zijn gericht op het verwerven van de specifieke pedagogische en didactische kennis en vaardigheden waarover een leraar kleuteronderwijs moet beschikken om al opvoeder van kleuters een ervaringsgerichte opvoedingsstijl te leren kennen en hanteren in de beroepspraktijk.

In het eerste jaar ligt het accent op een introductie in het ervaringsgericht opvoeden en ervaringsgericht onderwijs en het kijken naar kleuters.

Het opleidingsonderdeel pedagogisch-didactische vorming deel 1 is voornamelijk gericht op  een verkenning van enkele visies op kleuteronderwijs (eigen visie, historische pedagogen). Vervolgens spitsen we ons toe op de visie van het Ervaringsgericht Kleuteronderwijs, waarin de verschillende componenten van het tempelschema (onderwijsmodel EGKO) gerichter bekeken worden. 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties    

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C04 Organisator.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C10 Cultuurparticipant.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen specifieke voorkennis vereist.

OO:
11106001
Code:
11106001
Vakcoördinator:
Leen Buts
Semester:
1
Studiepunten:
3
Creditcontract mogelijk?
Ja
Examencontract mogelijk?
Ja
Deeltijds:
Onderwijstaal:
Nederlands
Opleidingsonderdeel type:
inleidend