Elektronica (2008-2009)

De elementaire halfgeleidercomponenten zoals diodes, bipolaire tranistors, MOS-transistors en schakelelementen heb je leren kennen in het eerste jaar. In het tweede jaar maak je je vertrouwd met heel wat elektronische schakelingen uit de praktijk. Bij de transistorschakelingen bestudeer je instelmogelijkheden, versterking en schakelgedrag. Daarna leer je de mogelijkheden kennen van de operationele versterker. Hier ligt de nadruk op het gebruik van de operationele versterker in lineaire analoge systemen. In het labo bouw en simuleer je je eigen schakelingen en test je ze ook uit. Hiervoor gebruik je de nodige labotoestellen zoals oscilloscoop, functiegenerator, voeding en multimeter. Als alles functioneert zoals voorzien is je cirkel rond !

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 04. Vermogen tot kritische reflectie
  • 06. In teamverband werken
  • 07. Verantwoordelijkheid opnemen
  • 08. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 09. Een ingesteldheid hebben tot levenslang leren

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
  • 02. Kennis hebben van onderzoeksmethoden en -technieken en deze adequaat kunnen toepassen
  • 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
  • 05. Een appreciatie kunnen maken van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
  • 06. Kunnen werken in teamverband

C. Beroepsspecifieke competenties    

  • C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
  • C02 Gedetailleerde kennis hebben, geïnspireerd door de nieuwste ontwikkelingen van de discipline.
  • C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
  • C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
  • C10 Engeringscompetentie:diagnose stellen, ontwerpen, productie operationeel houden, nazorg voor elektrische systemen (IW).
  • C12 Engineeringscompetentie: diagnose stellen, ontwerpen, productie operationeel houden, nazorg in een elektronische al dan niet gemengd analoog en/of digitaal systeem (ELO-ICT).
  • C14 Engineeringscompetentie: diagnose stellen, ontwerpen, productie operationeel houden, nazorg voor (geautomatiseerde) systemen, inclusief analoge en digitale filters (ELO-ICT).

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

OO:
03100015
Code:
03100015
Vakcoördinator:
Paul Leroux
Semester:
1+2
Studiepunten:
7
Creditcontract mogelijk?
Ja
Examencontract mogelijk?
Ja
Deeltijds:
Onderwijstaal:
Nederlands
Opleidingsonderdeel type:
inleidend