De eigen 'grondhouding' als sociaal-cultureel werker staat centraal in dit opleidingsonderdeel. Enerzijds via een actief "levend leren" aanbod waarin studenten leren omgaan met de samenhang tussen individuele en groepsprocessen, vanuit het dynamisch balanceren tussen autonoom handelen, verbinding maken, omgaan met verandering en ruimte scheppen. Daarnaast wordt ook een beroepsethische reflectie gevoerd over de eigen grondhouding en de maatschappelijke betekenis van het SCW.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C04 De MA integreert de ethische dimensie in zijn handelen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties