Vanuit het standpunt: 'alles kan beter' is het streven naar een zo goed mogelijke 'dienstverlening' aan de patiënt ook voor verpleegkundigen een belangrijke opgave. Binnen de cursus wordt getracht om aan te tonen dat integrale kwaliteitszorg heel wat mogelijkheden biedt om de dienstverlening op een meer professionele wijze te organiseren. Dit wordt benaderd vanuit functiedifferentiatie. Clinical leadership , managementstijlen, feedback geven, projectmanagement komen aan bod. Dit alles wordt onderbouwd door een pakket wetenschappelijk onderzoek.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
- C03 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan gebruik makend van communicatieve vaardigheden.
- C06 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief.
- C08 Verpleegproblemen identificeren en onderscheiden.
- C09 Doelstellingen formuleren en zorgplan opstellen, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
- C11 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
- C14 De zorg organiseren en coördineren op micro- en mesoniveau.
- C15 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
- C16 Verpleegkundig wetenschappelijk onderzoek aanwenden in de praktijk.
- C17 Bereid zijn zich voortdurend bij te scholen en zich professioneel te ontwikkelen.
- C19 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
- C20 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Er wordt verder gebouwd op de competenties die een bacheloropleiding algemeen dient aan te brengen.