Oriëntatie op het beroep:
Hier willen wij een antwoord geven op een aantal praktische vragen die nog niet expliciet behandeld werden gedurende de ganse opleiding en die de overgang naar 'de praktijk' soepeler zullen laten verlopen.
De volgende thema's / vragen komen aan bod:
- Hoe kunnen we heel concreet werken met het 'ontwikkelingsplan voor de Kleuterschool' vermits vele scholen van het Katholiek Onderwijs hiermee werken?
- Wat mogen we verwachten van de Pedagogische Begeleiding?
- Hoe moet ik solliciteren voor een betrekking binnen de inrichtende macht Vorselaar?
- Hoe wordt het opvoedingsproject in praktijk omgezet in de scholen van Vorselaar?
- Hoe geraken we wegwijs in de al de papieren en formulieren die we moeten invullen?
- Welke ondersteuning kan je als leerkracht verwachten van een onderwijsvakbond?
- Wat is precies 'het mandaat' voor godsdienst en wat wordt er concreet van ons verwacht?
- Waarvoor staat het VVKBaO? Waarvoor kan ik daar terecht?
- Hoe moeten we ons agenda invullen en hoe kunnen we werken met andere plannings-en reflectieinstrumenten?
- Formaliteiten COV.
- Verwachtingen ten aanzien van de inspectie.
Denk- en redeneervaardigheid - De student kan de nodige inzichten i.v.m. het beroepsleven verwerven en toepassen op zijn eigen context |
Informatie verwerven en verwerken - De student kan de opgedane informatie van de presentaties van gastsprekers toepassen bij het uitwerken van de individuele opdracht. |
Kritisch reflecteren - De student kan kritisch kijken naar initiatieven die van betekenis zijn voor het eigen beroep |
Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
- De student kan zichzelf verantwoordelijk voelen voor de school als geheel en kan daarin initiatieven nemen
Organisator
- De student kan verschillende plannings- en reflectieinstrumenten aanhalen en hanteren.
Lid van het schoolteam
- De student kan informatie geven over de eigen rechtspositie en die van het kind.
- De student kan verschillende sollicitatieprocedures weergeven
- De student kan een sollicitatiebrief en CV opmaken
Partner van externen
- De student kan het aanbod en werking van verschillende begeleidings- en ondersteuningsdiensten uitleggen en begrijpen.
Lid van de onderwijsgemeenschap
- De student kan het opvoedingsproject en begeleidingsdienst van de 'Zusters van de Christelijke Scholen' verstaan
Cultuurparticipant
- de student kan kritisch omgaan met informatie over inspectie en begeleidingsdiensten en kan erover dialogeren
Oriëntatie op het beroep: Inhouden verworven in de module 'Onderwijsbeleid'.
- Brochures en tekstmateriaal van de gastsprekers.
- VVKBAO (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002). Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs.
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
|||
Vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
|
|
Permanente aanwezigheid in combinatie met inzet
(1x afwezig: 9/20; 2x afwezig: 0/20)
|
70
|
Permanente aanwezigheid in combinatie met inzet
(1x afwezig: 9/20; 2x afwezig: 0/20)
|
70
|
|
|
Sollicitatiebrief en CV maken
|
30
|
Sollicitatiebrief en CV maken
|
30
|
|
100%
|
|
100%
|
|
100%
|