Elektriciteit lab (2008-2009)

- Meetinstrumenten voor het meten van elektrische spanning, stroomsterkte, weerstandswaarde en vermogen.

- Lichtschakelingen.

- Schakelfouten en meterfouten.

- Niet-lineaire weerstanden.

- Methoden voor het bepalen van onbekende weerstandswaarden.

- Methoden voor het bepalen van zelfinducties en capaciteiten.

- Beveiligingstoestellen in elektrische installaties.

- Relais en contactoren.

- Eigenschappen van weerstanden, spoelen en condensatoren.

- Seriekringen in wisselstroom, serieresonantie.

- Didactische proeven op magnetisme.

- Magnetisatiekromme van transformatorblik.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:

- De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten en deze formuleren, relateren en begrijpen (analyseren)

- De student ziet in dat er een informatiebehoefte is

- De student bepaalt wat hij/zij precies in welke mate moet weten - De student vindt de benodigde informatie op een effectieve en efficiënte wijze;

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
Toelichting:

- De student werkt goed samen

- De student staat open voor tegengestelde meningen - De student steunt en vertrouwt de andere teamleden

- De student werkt actief mee aan elke opdracht

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
  • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
  • BC3 Plannen tekenen ter voorbereiding van het ontwerp.
  • BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
  • BC6 Het ontworpen product/systeem/dienst geschikt maken voor ingebruikneming.
  • BC11 Aantonen dat het geleverde product/systeem/dienst voldoet aan de specificaties.
  • BC21 Veiligheidsvoorschriften toepassen en doen naleven.
Toelichting:

- De student kan de begrippen, in theorie uitgelegd, in de verschillende labo-opgaven herkennen.

- De student kan op basis van wat moet gemeten worden in een gelijkstroom- of wisselstroomkring op laagspanning een keuze maken uit de verschillende meettoestellen, zowel digitaal als analoog, deze toestellen juist instellen, juist aansluiten en na het inschakelen van de elektrische bron juist aflezen en de afgelezen waarde noteren waarbij hij het bekomen resultaat kritisch controleert en zijn handelingen eventueel op adequate wijze corrigeert, zoals dat mogelijk is bij de ampèremeter, de voltmeter, de ohmmeter en de wattmeter.

- De student kan een elektrisch netwerk construeren.

- De student kan de waarde van een weerstand op verschillende manieren bepalen.

- De student kan gemengde ohmse kringen uitmeten.

- De student kan gemengde RLC-ketens uitmeten en hiervan een bijhorend vectordiagram tekenen dat voldoet aan de afspraken.

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen: - geen

Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd: - geen

Studenten bezitten de volgende competenties: - geen

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Cursus Labo Elektriciteit, 1ste jaar TW

C. Aanbevolen leermiddelen

Cursus Theorie Elektriciteit, 1ste jaar TW

A. Types

  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

OA:
05210353
Code:
05210353
Vakcoördinator:
 
Semester:
2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands