Literatuur:
- Het literaire communicatieproces, de literaire kritiek en de receptie-esthetica.
- Analyse van een roman.
- Verhaalsoorten, leeslijsten.
Taalvariatie en taalhistoriek.
- De verschillende varianten van het Nederlands (jongerentaal, vrouwen- en mannentaal, Afrikaans,...) en aspecten en evolutie van de standaardvariant.
- De student verkent op zelfstandige basis een taalvariant van het Nederlands.
Didactiek.
- Vraaggestuurde behandeling van aspecten n.a.v. stages
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C07 Lid van schoolteam.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als opvoeder
- creëert de student een rijke leeromgeving die het taalleren van leerlingen bevordert.
Als inhoudelijk expert en onderzoeker en begeleider van leerprocessen
- Verdiept de student kennis in verband met aspecten taalvariatie en literatuur (soms op zelfstandige basis)
- Verruimt de student de leeservaring en kan hij een overkoepelende kijk op de Nederlandse vakdidactiek formuleren.
Als innovator
- Exploreert de student thema's (literair en taalkundig) en toont hij een ingesteldheid van levenslang leren.
Als cultuurparticipant
- Volgt de student de actualiteit i.v.m. de Nederlandse taal en cultuur op en integreert ze in lesplannen.
Als lid van de onderwijsgemeenschap
- Kan de student informatie vinden over taalonderwijs en volgt hij de onderwijsactualteit van het vak Nederlands op.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De basisprincipes geleerd in Nederlands in jaar 1 en 2 van de opleiding zijn noodzakelijke ondersteuning voor de inhouden en vaardigheden.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- Studieboeken.
- Cursussen docent.
- Collegenotities.
- Verplichte lectuur.
- Onderwijswerkplaats en leerplatform.
- Internet.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- groepswerk
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
70
|
Schriftelijk
|
30
|
PE
|
70
|
Schriftelijk
|
|
|
|
|
30
|
PE ( herwerking taak)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De begeleiding gebeurt via coaching. De student kan een afspraak maken met de docent als hij vragen heeft. Er wordt een groepscoachingsmoment afgesproken bij moeilijkere leerstofdelen.