Nederlands deel 2 (2008-2009)

Voortgezet lezen - de leesstrategische benadering - inzicht verwerven in het leesproces - de verschillende tekstsoorten en de didactische consequenties wat betreft hun aanpak - overstap van het aanvankelijk lezen naar het voortgezet lezen - technisch lezen en begrijpend lezen Taalsystematiek - de plaats van grammatica in het geheel van de taalbeschouwing - de structuur van de zin - de woordsoorten - oefeningen Kinder- en jeugdliteratuur - zelfstandige lectuur van een aantal boeken - zelfstandig verwerken van die lectuur

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leerprocessen is de student in staat om : - de leerinhouden op een didactisch verantwoorde manier te vertalen naar de lagere school Als opvoeder is de student in staat om : - de leerlingen op te voeden tot mondige en taalweerbare kinderen Als inhoudelijk expert is de student in staat om : - de leerinhouden die bij de inhoud vermeld staan te beheersen en deze inzichtelijk te verwerven - inzichtelijk de leerinhouden van de lagere school te beheersen Als organisator is de student in staat om : - een stimulerende leer- en werkomgeving te creëren met een permanente aandacht voor de taalvaardigheden van de kinderen Als cultuurparticipant is de student in staat om : - een verantwoorde keuze te maken wat betreft het culturele aanbod (theater, poëzie,...)

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

- De student heeft voldoende interesse voor het fenomeen taal en communicatie. - De student beheerst de leerstof van de lagere school en beschikt zelf over voldoende achtergrond om die leerstof zinvol te kaderen. - De student is bereid die achtergrond verder uit te diepen in functie van de lagere school. - De student is zelf voldoende taalvaardig (mondeling en schriftelijk) om voor de leerlingen een voorbeeldfunctie uit te oefenen. De student is bereid om zijn eigen taalvaardigheid verder te optimaliseren.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

- bundels per lesgeheel zijn beschikbaar - eigen lesnota's die een aanvulling vormen op die bundels - leerplannen Nederlands (deelleerplannen Schrijven, Spreken en Luisteren, Lezen, Taalbeschouwing, Muzisch Taalgebruik, Drama en Schrift) - Woordenlijst Nederlandse Taal - Steevens, J.P., Spel correct - www.taalsite.nl - Taaltelefoon.vlaanderen.be

C. Aanbevolen leermiddelen

Smedts, W. en W. Van Belle, Taalboek Nederlands. Kapellen, Uitgeverij Pelckmans, 2003. Paus, H. (red.), Portaal. Praktische taaldidactiek voor het primair onderwijs; Bussum, Uitgeverij Coutinho, 2002. Colpin, M. (e.a.), Leesrijk school- en klasklimaat. Leuven, Garant, 2002. Van Coillie, J., Leesbeesten en boekenfeesten. Hoe werken (met) kinder- en jeugdboeken? Leuven, Davidsfond/Infodok, 1999.

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • Andere: werkcollege

B. Omschrijving

De inhouden komen aan bod via werkcolleges waarin uiteraard veel praktische toepassingen en voorbeelden verwerkt zijn. Groepswerk en zelfstandige taken behoren eveneens tot de gebruikte methodes. Er wordt eveneens vraaggestuurd gewerkt.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • Andere: taak

B. Omschrijving

schriftelijk examen over de leereenheden van Nederlands 2 permanente evaluatie : taak
1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
  20 Permanente evaluatie 20 taak
80 Schriftelijk examen 80 Schriftelijk examen
Bij het vak worden monitoraten voorzien.
OA:
11267630
Code:
11267630
Vakcoördinator:
Nadine Diels
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands