Vaktheorie:
- Elektriciteit
- Elektromagnetisme
- Trillingen en golven
Vakdidactiek:
- een handboek fysica beoordelen
- evaluatie in het fysica-onderwijs
- conceptuele fysica...
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
- kan je handboeken fysica beoordelen
- kan je degelijke toetsen fysica opstellen
Als inhoudelijk expert:
- verwerft de student een meer algemene wetenschappelijke vorming, als ruggesteun voor de te onderwijzen leerstof. Daartoe beheerst de student grondig de onderwerpen Elektriciteit, Magnetisme, Trillingen en golven. Hij/zij kan wetenschappelijke modellen, principes en wetten verantwoord interpreteren.
- gebruikt de student consequent de wetenschappelijke onderzoeksmethode.
- kan de student vlot experimenten uitvoeren, gericht op de te onderwijzen leerstof. Voor een aantal experimenten is de student in staat de PC te gebruiken.
- kan de student de computer gebruiken om simulaties didactisch te integreren (CD-ROM, internet).
- verwerkt de student de resultaten van practica in een verslag.
- verwerkt de student zelfstandig een gedeelte van de leerstof Trillingen en golven.
Als organisator:
- wordt de student opgeleid tot beheer, tot technisch onderhoud en uitbouw van de volledige didactische infrastructuur: vaklokalen, labo-apparatuur, veiligheid, ...
Als innovator en als onderzoeker:
- verwerkt de student de resultaten van practica in een verslag
- test de student een aantal experimenten Trillingen en Golven uit op zelfstandige basis
- kan de student een interessante presentatie verzorgen over een gedeelte van de leerstof Trillingen en Golven.
Als cultuurparticipant
- verwerft de student inzicht in de fysica als maatschappelijk verschijnsel. Hij/zij ontwikkelt een houding om fysica te linken aan de leefwereld en om op de hoogte te blijven van recente wetenschappelijke ontwikkelingen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
We verwachten dat de student de leerinhouden van 1 en 2 Ilso grondig beheerst, met het oog op de stage. Het hoofdstuk "Metrologie" uit het eerste jaar blijft gekende leerstof (practicumverslagen).
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Handboeken:
- Fysica Vandaag 5.2, André Depover e.a. , Uitgeverij Pelckmans, Kapellen, uitgave 2004
- Cursus Trillingen en golven (docent)
Bibliotheek/vakbibliotheek: handboeken S.O., naslagwerken en tijdschriften.
Vaklokaal fysica: materieel voor practica, demonstraties, lesvoorbereidingen.
Kopieën over verschillende onderwerpen
Notities door studenten
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
Hoorcolleges: een afwisseling tussen onderwijsleergesprek en doceerfasen. Demonstratieproeven, video, PowerPoint en internet nemen een belangrijke plaats in.
Werkcolleges:
- Oefeningen oplossen in groepjes
- Trainingssessies: je voert in groepjes een aantal practica uit
- Presentatie Trillingen en golven
Zelfstandige studietaken: uitvoeren van een aantal practica, zelfstudie Trillingen en golven
Zelfstandige producttaken: verslagen van practica
A. Types
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
30%
|
permanente evaluatie
|
30%
|
permanente evaluatie
|
70%
|
mondeling examen
|
|
|
70%
|
mondeling examen
|
|
|
|
|
|
|
70%
|
|
30%
|
|
100%
|
|
Monitoraten en coaching