Gezondheidspromotie (2008-2009)

Gezondheidsvoorlichting is een belangrijke opdracht voor elke vroedvrouw. De student kan gezondheidspromotie en -voorlichting definiƫren en situeren binnen de preventieve gezondheidszorg. De lessen bieden de nodige theoretische basiskennis (methodiek, gedragsdeterminanten, interventies, voorlichtingsmaterialen...)en stellen studenten in staat om zelf kleinschalig gezondheidsvoorlichting te kunnen opstarten.

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De vroedvrouw heeft een fundamentele grondhouding van echtheid, empathie en onvoorwaardelijk respect.
  • C04 De vroedvrouw beschikt over sociale en communicatieve vaardigheden die haar in staat stellen respectvol om te gaan met individuele noden ongeacht de culturele en maatschappelijke achtergronden van de zorgvrager.
  • C11 De vroedvrouw kan reflecteren over de eigen praktijk en de bijhorende persoonlijke belevingsaspecten. Zij is in staat deze reflecties actief te integreren in de permanente ontwikkeling van haar beroepsactiviteit.
  • C21 De vroedvrouw is competent om een project te organiseren in verband met gezondheid en welzijn.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten die met succes hun eerste jaar in dit studiegebied hebben afgesloten worden toegelaten tot dit onderdeel. Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Christoffersen,G. (2006) Gezondheidspromotie. Cursus KHK,depatement Gezondheidszorg Lier, niet gepubliseerd.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • presentatie
  • peer assessment

B. Omschrijving

OA:
07280111
Code:
07280111
Vakcoördinator:
Kaatje Keppens
Semester:
2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands