digitale technieken pract (2008-2009)

microprocessoren : architectuur en registers - Adresseringsmethoden - Instructieset ARM - Stack, subroutines en interruptwerking - Assembler programmatie C-programmatie. Input- en output - ADC, DAC, PWM, seriële communicatie

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Vermogen tot kritische reflectie
  • 06. In teamverband werken
  • 08. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 09. Een ingesteldheid hebben tot levenslang leren
Toelichting:
De student leert de ontwikkelomgeving die een moderne microprocessor ondersteunt doelgericht gebruiken. De student leest vlot de datasheet en user manual zodat hij een opgegeven opdracht kan vertalen naar de juiste configuratie van de hardware van de microprocessor en deze kan aansturen vanuit assembler en C.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
  • 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
Toelichting:
De student kan een probleem dat in Nederlandse bewoordingen is omschreven (door een opdrachtgever) vertalen naar de nodige softwarebewerkingen en dit voor een moderne processor.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
  • C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
  • C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
  • C12 Engineeringscompetentie: diagnose stellen, ontwerpen, productie operationeel houden, nazorg in een elektronische al dan niet gemengd analoog en/of digitaal systeem (ELO-ICT).
  • C13 Engineeringscompetentie: diagnose stellen, ontwerpen en debuggen van een klassiek (= op basis van klassieke programmeertalen), grafische programmeertaal, web gebaseerd of database gebaseerd informaticaprobleem (ICT).
Toelichting:
De student kan: - een microprocessorsysteem programmeren in machinetaal en in C - kan het microprocessorsysteem interfaces met de buitenwereld, zowel via analoge- als digitale signalen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Booleaanse algebra Combinatorische en sequentiële digitale en Analoge elektronica Basis programmeertechnieken

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Eigen cursus Handboek Verwijzingen naar interessante websites, vb.: http://users.belgacom.net/Patrick.Colleman/ Literatuur (verplicht of aanbevolen) zie ook: http://home.scarlet.be/~pcoleman/cursusinhouden/handboeken.html ARM LPC 213x user manual, KEIL IDE programmeeromgeving

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

In een goed uitgerust labo beschikken de studenten over een PC met internet toegang, de ontwikkelomgeving en een ontwikkelmodule en de nodige toestellen om te meten. Er is steeds een docent aanwezig om de nodige ondersteuning en instructies te geven om veilig en correct te werken.

 

A. Types

  • praktische proef
  • open boek
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Buiten de contacturen kan de student steeds beroep doen op extra begeleiding van de docent, afspraken kunnen steeds gemaakt worden, mondeling of via e-mail. Via e-mail is de docent het snelst te bereiken voor vragen.

OA:
03200330
Code:
03200330
Vakcoördinator:
Vic Van Roie
Semester:
1+2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands