- Inleiding
- Bedrijfs- en marketingstrategie: samenwerkingsverbanden om klantrelaties op te bouwen
- De marketingomgeving
- Marktonderzoek
- Koopgedrag van consumenten en bedrijven
- Marktsegmentatie en positionering
- Producten, diensten en merkenstrategieën
- Prijsbeleid
- Marketingkanalen en supply chain management
- Geïntegreerde marketingcommunicatie
- De internationale markt
- Marketing en de maatschappij: maatschappelijke verantwoordelijkheid en marketingethiek
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:
- denk-en redeneervaardigheid:
- contacturen: theorieverwerking gericht op redeneringsopbouw naar concrete aanpak van praktijkproblemen - lesvoorbeelden die nadruk leggen op deductie + formuleren & afchecken van hypothesen
- Toledo: probleemgestuurde platformopbouw
- praktijkopdrachten: via werkschema's gestuurd denkwerk en redeneringsopbouw
- informatie kunnen verwerven en verwerken
- contacturen: benadrukken en illustreren van belang competentie "informatie verwerven & verwerken" in brede context van marketing/kaderfuncties
- Toledo: sturing naar competentiegerichte vakverwerking via studiedossier
- praktijkopdrachten: sturing van informatieverwerving & -verwerking via werkschema's en suggesties van zoekstarten/zoekpistes
- Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- contacturen: voorbeeld via materiaalgebruik en aanpak lessen - theoretische modellen en kaders in context van vakgebied (verkopen, communicatie, klantengedrag)
- Toledo: stimuleren van interactieve communicatie (min. observatie van die communicatie) tussen studiegroepen en studieniveaus
- praktijkopdrachten: permanente communicatie met opdachtgevers: becommentarieerd en bijgestuurd door opdachtgevers en lesgever + permanente beschikbaarheid communicatie collega's (en de reacties daarop van lesgever en opdrachtgevers)
- praktijkopdrachten: 2 teampresentaties + publicatie van tussentijds en eindrapport op Toledo mét expliciet door opdrachtgever en lesgever toegelicht communicatieresultaat
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 De rol van analist.
- C03 De rol van adviseur.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Basiskennis bedrijfseconomie en gedegen basiskennis Engels.
A. Type
- handboek
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
- Kotler & Armstrong, Marketing, de essentie, 2006, Pearson
- Toledoplatform "Marketing " voor theorie en theoriekadering + Toledoplatform "Marketing Praktijk" voor praktijkopdrachten
C. Aanbevolen leermiddelen
Actualiteiten en zakenbijlage van minimaal 1 kwaliteitskrant
Contacten uit het bedrijfsleven (via praktijkopdrachten + Trading Minds)
Contacten met studenten 3e jaar tijdens hun stage (via Toledo)
Contacten met studenten 2e jaar marketing via Trading Minds)
Internet als bron voor voorbeelden & ideeën verkoopbenaderingen
A. Types
- hoorcollege
- elektronisch leerplatform
- projectwerk
B. Omschrijving
- hoorcolleges: bespreking van een hoofdstuk theorie per lesblok van 2 uur
- praktijkprojecten: begeleid via elektronisch platform
- 4 lesblokken teampresentatie + bespreking
- 4 lesblokken globalisatie van geleerde in kader praktijkopdrachten
- elektronisch leerplatform: theorie, examenvoorbereiding, begeleiding leerstofverwerking (studiedossier) + begeleiding praktijkprojecten (door docent én externe opdrachtgevers)
A. Types
- mondeling examen
- schriftelijk examen
- paper/werkstuk
- projectwerk
B. Omschrijving
schriftelijke bevraging van kennis van termen en voornaamste werkkaders (kunnen definiëren/verklaren en illustreren met eigen voorbeeld)
mondelinge presentatie/toelichting van
- schriftelijk voorbereide theorievragen
- vooraf gemaakte studiedossier (persoonlijke leerstofverwerking)
- theorieverwerking via praktijkopdracht
- via elektronisch leerplatform
- ad hoc en op initiatief docent via valven
- ad hoc en op initiatief studenten voor theorieverwerking
- wekelijks voor praktijkprojecten (progress reporting)
- via mail: ad hoc op initiatief van docent en/of student
- tijdens de ingeplande globalisatieblokken (contacturen)