Verbonden in en om de school (2008-2009)

Visie op verbondenheid in de school en om de school .

 

Verbondenheid ervaren en creëren .

 

 

Mogelijkheden om verbondenheid te realiseren  in de school : vieringen, geïntegreerde muzische activiteiten,  

 

geïntegreerde uitstappen,…

 

 

Mogelijkheden om verbondenheid te realiseren om de school : aansluiting bij maatschappelijke ontwikkelingen en  actualiteit, internationale projecten,…..

 

 

Praktische – organisatorische ondersteuning bij het realiseren van verbondenheid : vergadertechnieken, regelgeving,financiële aspecten,contacten met begeleiders,ouders en externen.

 

 

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C04 Organisator.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C08 Partner van externen.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

Functioneel geheel 1:  De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

 

1.1   De leerkracht kan de beginsituatie van de leerlingen en de groep achterhalen.

 

1.12 De leerkracht kan omgaan met de diversiteit van de groep.

 

 

 

Functioneel geheel 2:             De leraar als opvoeder

 

2.1 De leerkracht kan in overleg een positief leefklimaat creëren voor de leerlingen in de groep en op school.

 

2.2 De leerkracht kan de emancipatie van de leerlingen bevorderen.

 

2.3 De leerkracht kan door attitudevorming leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.

 

2.4 De leerkracht kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context. 

 

 

 

Functioneel geheel 4:             De leraar als organisator

 

4.1 De leerkracht kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen

 

4.2 De leerkracht kan een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, dat past in een korte- en
      langetermijnplanning.

 

4.3 De leerkracht kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren.

 

4.4 De leerkracht kan een stimulerende en werkbare leeromgeving creëren, rekening houdend met de veiligheid
     van de leerlingen.

 

 

 

Functioneel geheel 6:             De leraar als partner van de ouders of verzorgers

 

6.3 De leerkracht kan in overleg met het team, de ouders of verzorgers informeren over en betrekken bij het klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit van de ouders.

 

6.4 De leerkracht kan met ouders of verzorgers een gesprek voeren over opvoeding en onderwijs.

 

6.5 De leerkracht kan in Standaardnederlands of in een ander passend register, communiceren met ouders en verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties.

 

6.6 De leerkracht kan strategieën ontwikkelen om te communiceren met anderstalige ouders.

 

 

 

Functioneel geheel 8:             De leraar als partner van externen

 

8.1 De leerkracht kan met hulp van collega’s contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.

 

8.2 De leerkracht kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven.

 

 

Functioneel geheel 10:          De leraar als cultuurparticipant

 

10.1 De leerkracht kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op de volgende domeinen:

 

-       het sociaal - politieke domein

 

-       het sociaal - economische domein

 

-       het levensbeschouwelijke domein

 

-       het cultureel - esthetische domein

 

-       het cultureel - wetenschappelijke domein

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op WWW
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • labo en werkcollege
  • bedrijfsbezoeken
  • Andere: meerdaagse uitstap

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • peer assessment

B. Omschrijving

Schriftelijk examen                                30%

Permanente evaluatie + peeressesment : 30%

Presentatie opdrachten :                         40%

Tijdens werkcolleges krijgen de studenten ondersteuning van docenten.

De voorbereiding en uitvoering van muzische activiteiten in de lagere school gebeurt onder begeleiding van de docenten muzische vakken.

OA:
10256330
Code:
10256330
Vakcoördinator:
Leen Van Hove
Semester:
1
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands