In dit opleidingsonderdeel ligt het hoofdaccent op de studie van een andere streek dan de eigen streek. Exemplarisch wordt de Belgische Kuststreek bestudeerd. Vertrekkend van een meerdaagse excursie en de bijhorende terreinopdrachten komen inhouden en vaardigheden op het niveau van de student aan bod, alsook de didactische mogelijkheden voor de lagere school.
Eindtermen , leerplandoelen , de visie op Wereldoriëntatie en de didactische principes zijn het uitgangspunt.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Competenties van het overeenkomstig OO in het voorgaande programmajaar verworven hebben of geslaagd zijn voor het vorige programmajaar
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Wolters' Algemene Wereldatlas: laatste editie Zenit 1 Leerwerkboek :uitg. Pelckmans - Tijdwijzer: Van den Bosch J. - uitg. Pelckmans Wereldoriëntatie: Leerplan VVKBaO ( 3 delen) Cursus lectoren: 1 Balo W.O. Deel 3. Natuuronderwijs inzichtelijk: Kersbergen C. en Haarhuis A. - uitg. Coutinho Praktische didactiek voor natuuronderwijs: de Vaan E. en Marell J. - uitg. Coutinho
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
- Andere: terreinopdrachten, excursies
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- paper/werkstuk
- permanente evaluatie
- projectwerk
- peer assessment
B. Omschrijving
Contactmomenten om de studenten bij te sturen bij het uitwerken van de groepsopdrachten en zelfstandig verwerven van leerstof