PAV Taal in de praktijk (2008-2009)

De algemene principes van leesvaardigheidsonderwijs, schrijfvaardigheidsonderwijs, spreekvaardigheidsonderwijs, luistervaardigheidsonderwijs komen systematisch aan bod.  De klemtoon ligt duidelijk op het begeleiden van de vaardigheden en dit vanuit een taalbeschouwelijke visie.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan de student lees-, schrijf-, spreek- en luistervaardigheden op een functionele manier integreren in een PAV-thema.  Bovendien kan hij met de leerlingen op een taalbeschouwelijke manier nadenken over taalgebruik en taalgebruikers.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen specifieke voorkennis vereist.

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk

B. Omschrijving

Naast het didactische luik is er ook een praktisch gedeelte waarin er ruimte is voor concrete oefenmomenten. 

A. Types

  • paper/werkstuk

B. Omschrijving

Je moet als student kunnen aantonen dat je de didactische principes voldoende beheerst. Tijdens de contacturen krijg de student voldoende feedback.  Ook na de contacturen is begeleiding mogelijk.
OA:
11268500
Code:
11268500
Vakcoördinator:
Roel Duys
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands