Business Intelligence (o.a. OLAP, datawarehouses, datamarts, datamining, business performance management, scorecarding, dashboarding, executive information systems, content management, document management, …): status en actuele trends
Inzicht krijgen in Business Intelligence door het werken met twee tools: één van Oracle en één van QlikView. Bouwen van cubes, gebruik van de tool.
Basis van e-business
Doelstellingen
A. Algemene competenties
01. Denk- en redeneervaardigheid
02. Informatie verwerven en verwerken
03. Kritisch reflecteren
04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
Vereiste voorkennis
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Leermiddelen
A. Type
audiovisueel materiaal
materiaal op leeromgeving
materiaal op WWW
Andere: BI software, artikels, seminarienota's
B. Verplichte leermiddelen
Toledo cursus
Software tools Qlikview en Oracle
Seminarienota's: volgens afspraak in les
C. Aanbevolen leermiddelen
www
actuele topics BI
Werkvormen
A. Types
hoorcollege
discussieseminarie
oefenpracticum
groepswerk
elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
Evaluatie
A. Types
paper/werkstuk
presentatie
permanente evaluatie
praktische proef
individuele taak
B. Omschrijving
Eerste examenperiode: 100% PE
Individuele uitwerking van verscheidene opdrachten, tijdens de les gegeven
Groepsopdrachten tijdens de les gegeven
Finale groepsopdracht en presentatie in de les: afspraken tijdens les
Aanwezigheid seminaries.
Alles wordt ook op Toledo gezet.
Tweede examenperiode: 50% Mondeling,
Komen toelichten/demonstreren van de leerstof en de gemaakte opdrachten uit de eerste kans. Extra mondelinge vragen kunnen gesteld worden
Theoretische vragen over Business Intelligence, volegns de geziene leerstof
50% praktische proef: uitwerken van een opdracht op de software tools zoals gebruikt in de les.