Technisch-Technologische Opvoeding deel 4 (2008-2009)
Inhoud
Technologie van het bouwen en leven in huis (laatste item van de leerstof in de a-klas secundair)
'Textiel' (module van de b-klas)
De vakdidactiek TTO in het tweede jaar bouwt verder op de verworven kennis en vaardigheden van het eerste jaar. Er worden verschillende werkvormen uitgeprobeerd in langdurige stageperiodes. Dit gebeurt in overleg met de stagementor.
Doelstellingen
A. Algemene competenties
01. Denk- en redeneervaardigheid
02. Informatie verwerven en verwerken
03. Kritisch reflecteren
04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
C02 Opvoeder.
C03 Inhoudelijk expert.
C04 Organisator.
C05 Innovator-onderzoeker.
Vereiste voorkennis
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Leermiddelen
A. Type
handboek
cursus
B. Verplichte leermiddelen
Cursussen, aangevuld met collegenotities van de studenten.
De handboeken die gebruikt worden in de oefenschool: Schakel 1.1, 1.2, 2.1, 2.2 (zie handboekenlijst).
Eenvoudig materiaal voor werkstukken.
Didactisch materiaal dat hoort bij de leerstof TO en een vakbibliotheek voor handboeken, naslagwerken, videomateriaal en didactische software zijn aanwezig in de hogeschool.