Informatievaardigheden (2008-2009)

- Inleiding internet - Definitie van de zoekvraag - Zoekmachines Google Altavista Advalvas - Directory's Yahoo Start4all - Geavanceerd zoeken - Internet Explorer - Evaluatie van gevonden informatie - Word Marges, tabulaties, tabellen, kop-voettekst, werken met secties, figuren invoegen, opmaakprofielen gebruiken, inhoudstafel en index genereren. Toepassen van richtlijnen van de KHK-huisstijlwijzer - Excel: Cellen invullen, vormgeving, meerdere werkbladen, relatieve en absolute adressen grafieken, de als functie, zoekfuncties, lijsten + filteren, macro's - Algemeen (rode draad) In groepjes wordt gewerkt rond een technisch onderwerp naar keuze. Informatie wordt verzameld en verwerkt tot een afgewerkt verslag.

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:
 

De student kan hoofd- en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie reduceren tot de belangrijkste onderdelen (synthetiseren/selecteren)

De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren)

De student kan een zinvolle logische structuur aanbrengen in informatie (structureren)

De student ziet in dat er een informatiebehoefte is

De student bepaalt wat hij/zij precies in welke mate moet weten

De student vindt de benodigde informatie op een effectieve en efficiënte wijze;

De student evalueert op een kritische wijze het informatiezoekproces en de gevonden informatie

De student beheert verzamelde en gecreëerde informatie

De student past oudere en nieuwe informatie toe om nieuwe concepten samen te stellen of om nieuwe inzichten te creëren

De student verwijst correct naar de gebruikte informatie

 

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken

C. Beroepsspecifieke competenties

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

digitale cursus op leerplatform Toledo

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • paper/werkstuk
  • permanente evaluatie
  • praktische proef
  • aan de computer
  • projectwerk

B. Omschrijving

OA:
05210050
Code:
05210050
Vakcoördinator:
Jos Bogaerts
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands