Denk en redeneervaardigheden
- De student kan vanuit een thema de sensomotorische ontwikkeling stimuleren.
Informatie verwerven en verwerken.
- De student kan vanuit een thema informatie opzoeken, verwerken en praktisch
toepassen.
Projectmatig en methodisch handelen
- De student kan een thema projectmatig uitwerken samen met de andere studenten.
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- De student kan de beginsituatie van de kinderen en groep achterhalen. De student kan inschatten in hoever kleuters van een bepaalde leeftijd sensomotorisch ontwikkeld zijn.
- De student kan sensomotorische doelstellingen kiezen en formuleren
- De student kan leerinhouden en –ervaringen selecteren op vlak van sensomotoriek, sensoriek, ritmiek, sensomotorisch omgaan met materialen. De student kan sensomotorische ervaringssituaties creëren.
- De student kan leerinhouden en – leerervaringen structureren en vertalen in een sensomotorisch onderwijsaanbod voor kleuters.
- De student kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen hanteren in functie van de sensomotorische activiteiten.
- De student kan individueel en in teamverband ontwikkelingsmaterialen kiezen en aanpassen om kleuters sensomotorisch te ontwikkelen.
- De student kan een ontwikkelingsbevorderde omgeving creëren met aandacht voor heterogeniteit. De student kan kinderen stimuleren in het ontdekken van sensomotorische mogelijkheden in een eigen en aangepast tempo.
Als opvoeder
- De student kan het fysieke en geestelijk welzijn bevorderen. De student kan het zelfbeeld en het individueel welbevinden van kinderen bevorderen via gepaste impulsen.
Als inhoudelijk expert:
- De student kan de basiskennis beheersen van de leerinhouden van de sensomotorische ontwikkeling van het jonge kind.
- De student kan de verworven kennis en vaardigheden zinvol toepassen in activiteiten om de ontwikkeling van de sensomotoriek te stimuleren
Als organisator
- De student kan een gestructureerd speel- en leerklimaat bevorderen op het vlak van sensomotoriek. De student kan stimulerende en veilige ervaringssituaties opbouwen en organiseren met aangepast materiaal.
Als onderzoeker
- De student kan zijn neigen functioneren in vraag stellen en bijsturen. De student kan sensomotorische activiteiten kritisch bevragen wat betref inhoud, leereffect.
CURSUSMATERIAAL
Studiewijzer: Sensomotorische ontwikkeling
De Bie , L., (2008) Sensoriek . Onuitgegeven cursusmateriaal voor het eerste jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Decock , E., (2008) Sensomotorisch omgaan met materialen . Onuitgegeven cursusmateriaal voor het eerste jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Peeters , K., (2008) Sensomotoriek . Onuitgegeven cursusmateriaal voor het eerste jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Rymen , K., (2008) Ritmiek . Onuitgegeven cursusmateriaal voor het eerste jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Berrtrands, E.& Florquin, V,(2003), Speelkriebels voor kleuters; een ontwikkelingsgerichte kijk op bewegingsspelen, Leuven, Acco.
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
42,5 | Permanente evaluatie | 42,5 | Punten behouden of taak | ||
37,5 | Schriftelijk examen | 37,5 | Schriftelijk examen | ||
20 | Opdracht | 20 | Taak |
Begeleiding |
3 u Coaching Sensomotorisch taak |