In het hoorcollege van 'wetenschap en samenleving' komen de volgende items aan bod:
- wetenschappelijke methode;
- classificeren, met een opzoekopdracht rond wetenschap in de media en een grondige beschrijving van de hoofdgroepen van het periodiek systeem;
- 'elektronen in beweging': elektrische geleiding, chemische verandering en elektrische stroom;
- 'kleur in je leven': laser, optische meetmethoden, transitiemetalen en hun complexen;
- '(v)luchtig': de toegepaste chemie van de gassen.
In het werkcollege worden de onderzoeksvaardigheden verworven. De onderzoeksmethodiek wordt aangeleerd en geoefend in twee kleinere inloopprojecten met een welomschreven probleemstelling. In een groter project waar studenten zelf een probleem concreet stellen en via experimenteel werk een antwoord zoeken, worden de verworven onderzoeksvaardigheden optimaal benut.
Via een aantal bedrijfsbezoeken wordt de opleiding gekaderd in de activiteiten van het werkveld.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De chemist is in staat om op doordachte wijze een analyseproces van bemonstering tot eindrapportering uit te voeren zodat correcte en betrouwbare analyseresultaten bekomen worden.
- C02 De chemist kan op adequate wijze technische installaties en apparatuur bedienen en beheren zodat hun efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid gegarandeerd zijn.
- C03 De chemist is in staat om onder supervisie van een (wetenschappelijk) onderzoeker mee te denken en mee te werken om zo de praktische haalbaarheid en de efficiëntie van het wetenschappelijk onderzoek te verhogen.
- C04 De chemist kan op doordachte en kritische wijze resultaten (waaronder waarnemingen) noteren, bundelen en verwerken om tot zinvolle en volledige besluiten te komen.
- C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
- C06 De chemist past de principes van responsible care spontaan en altijd toe om risico’s met betrekking tot veiligheid en milieu tot een minimum te beperken.
Toelichting:
- de studenten kunnnen een voor hun nieuw probleem analyseren, het in verband brengen met reeds gekende en opgeloste problemen of creatieve oplossingen genereren. Indien nodig kunnen zij gericht hulp vragen;
- de studenten kunnen een werkplanning opmaken, kunnen overleggen met collega’s studenten en doelgericht werken bevorderen bij collega’s studenten;
- de studenten kunnen schriftelijk en mondeling de eigen aanpak verantwoorden. Zij kunnen op een eenvoudige wijze de basisprincipes of de gevolgde werkmethode toelichten;
- de studenten zijn in staat het eigen functioneren kritisch te evalueren, er positieve en negatieve punten in te identificeren;
- de studenten hebben respect voor de inbreng van anderen;
- de studenten kunnen informatie opzoeken, analyseren, synthetiseren, kritisch evalueren en verwerven;
- de studenten kunnen vakterminologie gebruiken in het Nederlands en in het Engels om te rapporteren;
- de studenten zijn bereid door zelfstudie en deskundigheidsontwikkeling de kennis te verbreden of te verdiepen;
- de studenten staan als individu in een totale samenleving open voor de ethische, maatschappelijke en normatieve vragen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Cursustekst in ontwikkeling
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- groepswerk
- labo en werkcollege
- Andere: bedrijfsbezoeken, wetenschappelijke lezingen
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- paper/werkstuk
- presentatie
- praktische proef
B. Omschrijving