Informatica (2008-2009)

1. Computerconfiguratie
- Een computer installeren en klaarmaken voor gebruik en dit met verschillende besturingssystemen en toepassingen.
- De computer lid maken van een netwerkomgeving.
- Een computer geavanceerd tunen
- netwerken opzetten en beheren, inclusief installatie en beheer van een Windows Server.
2. Toepassingsprogrammatuur en ontwikkelingssoftware
- Databanken in Access met integratie van Visual Basic for Applications
- Programmeren in Visual Basic.NET
3. Vakdidactiek
- Didactische leerroute ontwikkelen in een elektronische leeromgeving
- Didactisch materiaal ontwikkelen met multimediasoftware

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
1. Inhoudelijk expert en onderzoeker
- de student kan in groep een "gebruiksvriendelijke" toepassing maken in Access voor eindgebruikers die Access zelf niet beheersen. De student beheerst daarom de basis van Access en vult deze aan met een praktisch gebruik van programmatie in VBA
- de student toont belangstelling voor de actualiteit
- de student verwerft inzicht in de computerconfiguratie zodat je eenvoudige technische problemen die zich kunnen voordoen in een computerklas kunt detecteren en oplossen
- de student is in staat een bestaand of 'naakt' computersysteem te configureren en te tunen. Hij/zij kan hierbij de nodige netwerkverbindingen maken

2. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- de student integreert vakdidactische vaardigheden met zijn/haar kennis en kunde in de informatica. De student ontwerpt daarvoor een didactisch project dat vertrekt vanuit een zelfgekozen onderwerp of context. Hiermee bewijst de student dat hij/zij zelf in staat is om een didactische leerroute voor een klasgroep uit te stippelen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in de twee eerste studiejaren van de opleiding

A. Type

  • materiaal op WWW
  • Andere: Artikels uit tijdschriften
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

- cursusmateriaal via de hogeschool

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform
  • discussieseminarie
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie
  • individuele taak
  • aan de computer

B. Omschrijving

    1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
    % vorm % vorm % vorm
    40 Permanente evaluatie 100 Mondeling/praktisch
    60 Mondeling/praktisch
OA:
11261670
Code:
11261670
Vakcoördinator:
Jean-Pierre Pluymers
Semester:
1
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands